Kungliga kläder 800-tal

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kungliga kläder 800-tal

Inläggav karlfredrik » 8 juni 2011, 15:06

Jag skall ge råd till ett filmteam om hur en prins från Svea riket och en dansk prinsessa samt en tysk besökare, alla från 800-talet,skall vara klädda.
Jag hade tänkt prinsen med ringbrynja,byxor, blå kappa, skor snörda upp på benen
Hon kanske i blå eller röd klänning..frisyr? smycken?
Hennes mamma med täckt hår
Någon som har några andra förslag?
karlfredrik

Inläggav Matti » 8 juni 2011, 17:26

Jag skulle säga att en "prins" eller rättare sagt motsvarande person från den tiden inte skulle burit en ringbrynja vid en fest. Ringbrynjan bars vid strid, inte annars. Att bära brynja vid ett sådant tillfälle vore samma sak som att säga att han inte litade ett skvatt på bruden och hennes familj, alternativt var direkt paranoid.

En vacker blå dräkt med byxor och tunika/kjortel är helt okej. En röd kappa kan vara snyggt till men egentligen skall man nog undvika rött då det verkar som att rött var förknippat med strid. Grön mantel kanske. Skor som snörs upp på benen finns det inga som helst belägg för vid den tiden utan det torde vara vanliga läderskor som går till fotknölen men med vävda benlindor i vackert mönster virade kring underbenen. Och så välkammat hår och skägg.

Vad gäller kvinnan kan nog rött passa, men även där kan blått eller grönt vara mer passande. Frisyr är svårt. Flätor konstfärdigt uppsatta runt huvudet. Smycken de som hör till vikingadräkten för en kvinna av status, två ovala spännbucklor i silver håller ihop hennes hängselkjol, och pärlor som hänger på band mellan bucklorna.
Sålunda har hon en särk och kanske en underklänning och sedan hängselkjolen som kanske inte räcker riktigt lika långt ned som klänningen under.
Matti

Inläggav Lillith » 8 juni 2011, 17:44

Varför ska inte hängslekjolen räcka lika långt som lagret under? Bildmaterialet från perioden är tunnt, men på dom kvinnor som finns avbildade på runstenar, gudgummor, träsniderier etc. har jag aldrig sett en enda som haft ett kortare klädlager över ett längre, med undantag för förkläden. Det är däremot vanligt bland återskapare och alla jag frågat har svarat antingen att dom tyckte det var snyggare eller att det verkade mer praktiskt. Ingen har baserat det på varken fynd eller samtida bilder. Vad baserar du det på?
Lillith

Inläggav Matti » 9 juni 2011, 12:19

Touché Lilith. Jag har nog omedvetet baserat det på det rådande modet hos vikingafolket.

Så det korrekta borde vara att hängselkjolen täcker underklänningen.
Matti

Inläggav karlfredrik » 11 juni 2011, 07:57

Ringbrynjan hör till föregående scen när han kommer i full stridsmundering.Inte på festscenen naturligtvis. Beklagar att jag glömde nämna detta.
Tack för hjälpen!
karlfredrik

Inläggav Renika » 11 juni 2011, 15:45

Rött är väl knappast fel? I många av de isländska sagorna var rött en mycket prålig färg och sägs bland annat ha favoriserats av alverna... frukbarhetsväsen och bröllop känns som en given kombination!

http://www.renika.se
Renika

Inläggav Fiskinfluensan » 17 juni 2011, 13:57

Ännu mer korrekt vore väl om hennes hängselkjol (eller möjligen ett överplagg, typ rock eller liknande) har släp. Det är ju en rätt vanlig syn att guldgummor har en bit släp.

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Matti » 18 juni 2011, 18:40

Ja, hängselkjol med släp är nog det mest korrekta för en högt uppsatt kvinna.
Matti

Återgå till Kläder och textila hantverk