YLLE-allergiker behöver klädråd!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

YLLE-allergiker behöver klädråd!

Inläggav Majka » 21 juli 2011, 15:11

Jag har en lätt ylle-allergi, och kan kortare stunder ha ylle på mig om jag har lin under. För längre stunder, hela dagar och till exempel hela medeltidsveckan är det svårt. Färgade linkläder får ersätta yllet ibland men jag skulle gärna vilja sy lite mer korrekta kläder som inte innehåller ylle. Jag är inte inriktad på någon speciell tid men tycker om det enkla framför "gräddbakelser". Har ni några tips, gärna med bilder, på dräkter jag kan sy utan ylle. Siden? Sammet? Annat?
Majka

Inläggav sparvunge » 24 juli 2011, 21:29

Vad är det du vill sy? Medeltidskläder som bara ska användas under medeltidsveckan?

Jag funderade på om det skulle fungera att ha dubbla laget lin, alltså fodrade yllekläder, och linnesärk/underkläder/underklänning under dem. Då behöver du inte ha någon kontakt med yllet mot huden. Annars är ju siden ett trevligt alternativ och okej siden kostar ofta inte mer än bra ylle.

(Sammet bör då i så fall vara silkessammet, men det är vansinnigt dyrt och inte precis vanligt i kläder i Skandinavien under medeltid, men det förekommer i södra Europa om jag förstått rätt?)

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav cait77 » 27 juli 2011, 08:10

Men jag har hört (kan inte källhänvisa eftersom jag inte vet var jag fått det ifrån) att dagens bomullssammet är mer lik medeltidens sammet i strukturen än dagens silkessammet.
Har jag fel?

Katarina
cait77

Inläggav Mary-Lou » 27 juli 2011, 22:06

Tyvärr har den Silkessammet jag sett från 1300-talet sett ut precis som Silkessammet idag. Fast jag har bara sett en handfull bitar.
Mary-Lou

Inläggav Mary-Lou » 27 juli 2011, 22:07

Men frågan är: tål du någonsin ylle? Jag har en kompis som håll viss ull, typ merino och lammull. Han tål inte täckhår.
Mary-Lou

Inläggav cait77 » 1 augusti 2011, 08:29

Jaha, då är det hål på ytterligare en myt [;)]

Katarina
cait77

Återgå till Kläder och textila hantverk