Mansdräkt ca. 1460-1480.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mansdräkt ca. 1460-1480.

Inläggav Jonas » 22 oktober 2002, 19:12

Jag vill gärna ha mönster till en mansdräkt som bars i de lite högre samhällsskikten mellan ca1460-1480.

Men det ska inte vara någon avancerad kröningsdräkt eller liknande utan praktiska kläder som man kan röra sig i med lätthet vid t.ex. långsvärdsfäkting.
(Vill gärna ha lite tips på både kläder till fest och vardag)

Jag behöver också ha råd om vilka textilier som passar bäst till de olika klädesplaggen och vad som funkar och inte funkar.

Några bra förslag på diverse skomönster, snabelskor eller höga stövlar vill jag också ha.

Och vad hade man egentligen under en salad? Är det tidsenligt att ha en vadderad huva under en hjälm med läder "inredning" eller ska man ha en fast hjälmfodring av t.ex. linne stoppat med ull.

Tack på förhand/

/Jonas Flink
Jonas

Inläggav Raymund » 22 oktober 2002, 21:40

Om du vill ha mer generella mönster för perioden och en hel del tips om anpassning av mönster, dräktdetaljer, sömmar osv, så rekomenderas "Medieval Tailor's Asssistant" av Sarah Thursfield (finns tex på bokus: http://www.bokus.com/cs/1035313298/cgi- ... &back_link ), men om du är ute efter kläder från ett specifikt område så får du nog definera lite noggrannare vad du är ute efter.
Raymund

Inläggav Admin » 23 oktober 2002, 07:57

Mansdräkten under den här tiden i Skandinavien bestod av mycket tajt tröja som var snörd framtill (att döma av kalkmålningarna) och tajta hosor som oftast men inte alltid var ihopsydda upptill som ett par byxor. Man snörde ihop hosor och tröja i midjan med nålremmar genom remögon. Midjan var hög under denna tid (i alla fall på kontinenten) men det är oklart om detta mode slår igenom på bred front i Skandinavien, det går oftast inte att se på avbildningarna, och om det syns är det svårt att veta om det ska föreställa en "äldre tid".

Över detta bars i stort sett alltid en kjortel, ibland knäppt framtill, man bar alltid mössa utomhus. Även midjeväskan verkar ha varit ett obligatorium.

Generellt sett tillverkades alla standardkläder i borgarklass och nedåt i ylle och linne. Yllet under senmedeltid betraktades som hög kvalitet om det var hårt valkat (så man inte såg trådarna i det) och var tunt. Kläde från Flandern och England var i regel hög standard, inhemskt producerade tyger kallades vadmal (men behövde inte skilja sig från utländskt kläde i kvalitet).

Tips kan vara att stärka krage, infodring, och ärmfästen för att få snygg passform, fordra tröja och kjortel med linne (eller ylle), och stärka hosorna i överdelen där de utsätts för mycket påfrestning.

Vad gäller skor så är det vanligast med lågskor utan snabel i Skandinavien. Men alla typer förekommer.

Salader hade i regel fast inredning stoppad med ull, bomull, tagel, tyg eller liknande. Troligen bar man någon form av coif under detta. För er som ska avbilda Skandinavien rekommenderas dock kittelhatt, som verkar vara till 95% den vanligast hjälmtypen här uppe under 1400-talet.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Jonas » 24 oktober 2002, 19:14

Jag är främst ute efter mönster på kläder som bars i Tyskland. Sådana kläder som personerna i Talhoffers Fechtbuch har. Jag vet inte om det är så stor skillnad mellan de kläderna och de som bars av folk i norden under andra hälften av 1400-talet.

Kläderna ska tillhöra en adlig roll så jag kanske kan använda andra material än just ylle och piffa till några extra detaljer som gör att dräkten ser mer exlusiv ut.

/Jonas Flink
Jonas

Inläggav Joakim » 25 oktober 2002, 09:16

Hej.

När jag sydde mina 1400 tals kläder köpte jag mönster från handelsgillet http://www.student.lu.se/~kem97ram/index.htm
dom har även tyger ocd dräktdetaljer.

/ J
Joakim

Inläggav Raymund » 27 oktober 2002, 12:53

Även om den i första hand gäller soldatdräkter så har The Company of Saynte George en trevlig dräktguide på http://www.companie-of-st-george.ch/sho ... de_1.phtml
Deras medlemstidning Dragon finns även online och innehåller en hel del matnyttigt:
http://www.companie-of-st-george.ch/dragons_1.phtml
Raymund

Inläggav Joakim » 6 november 2002, 22:23

raymund har du själv "Medieval Tailor's Asssistant" av Sarah Thursfield jag funderar på köpa den, undrar bara lite om det finns både mans och kvinnokläder i den ?.
Joakim

Inläggav Admin » 7 november 2002, 09:14

Det finns både mans- och kvinnokläder i den. Det är sannolikt den bästa boken för medeltida kläder med praktisk inriktning på marknaden just nu.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Joakim » 7 november 2002, 12:21

Okej. Va bra då ska jag ta och beställa den på direkten.

/ Joakim
Joakim

Inläggav Joakim » 14 november 2002, 20:36

Jag fick min "Medieval Tailor's Asssistant" av Sarah Thursfield för några dagar sen och jag kan rekomendera den till dom som inte har den. de e inte specielt dyr 450 kr nånting... Mycket bra bilder och bra text i den : ).

/ Joakim
Joakim

Inläggav Oskar Lodin » 15 november 2002, 00:53

Inkluderar Thursfields bok även tidigare perioder eller är det bara senmedeltid? Ung. vilka tidsperioder rör vi oss i? Är det bara västeuropeiska kläder som boken tar upp?
Är det någon som har hunnit få tag på A Companion to Medieval Arms and Armour av David Nicolle? Den är nyligen släppt och verkar bra. Kommentar någon?

/Oskar
Oskar Lodin

Inläggav Victor Janson » 15 november 2002, 09:49

Sarah Thursfield koncentrerar sig på perioden 1200-1500 och mestadles basplagg och plagg karaktäristiska för perioden. det är mycket engelskt och franskt. Men om man har lite kunskap om dräktskick i de olika områdena är det lätt att konvertera mönstrena till just den stilen man vill återskapa. Boken är en utmäkt grund att lära sig mönsterkonstruktion ifrån.
/Victor
Victor Janson

Återgå till Kläder och textila hantverk