Det är inte mer än rätt att jag också presenterar mig eftersom jag har någon form av ansvarspost på det här forumet.
Bakom signaturen Admin har vi Henrik Summanen, ansvarig för Historiska världars forum och anställd på Historiska museet i Stockholm. Jag är arkeolog, språkvetare samt projektledare och jobbar för tillfället som projektledare och vikarierande webbredaktör på Historiska museet, som f ö varit min arbetsplats de senaste 2,5 åren.
Jag har tidigare arbetat i tio års tid på Riksantikvarieämbetets utgrävningar i Stockholmsområdet och på Sigtuna museer. Jag har egen firma som till och från tar uppdrag som illustratör, projektledare och lajvarrangör (för företag och museer). Skrev 1998 boken "Saga mot verklighet" om hur man organiserar levande rollspel (utgiven på Natur och kultur).
På Historiska museet har jag jobbat som exekutiv producent för Historiska världar (som man hittar genom att klicka på "home" ovan till höger), som projektledare för det Svenska museifönstret (Myndigheten för skolutveckling och Statens kulturråd) som återfinns under http://www.museifonstret.se och en massa mindre projekt, bl a Vikingautställningen. I framtiden ser det ut att bli massa spännande saker som Kensingtonstenen, digitala guider och mera webb.
Började syssla med levande rollspel 1989/90, intresset drog sedan över åt reenactment. Jag är koordinator för St Olofs Gille (verksamt sedan 1998) som pysslar med Stockholms borgare runt 1471. Olofsgillet ägnar sig mest åt inkomstbringande arrangemang på museer runt om i Sverige, samt delvis betalda hobbyresor på evenemang i England, Schweiz, Frankrike, Tyskland och Italien, mest med Company of St George (där man kan roa sig med att skjuta kanon[:D]). Bilder från senaste evenemanget hittar man för en kort tid framöver här: http://www.olofsgillet.org/pentecost/
(Det är jag som har den stoppade jackan på sidan 4).
Kan tilläggas att vi på SHM glädjer oss oerhört åt den formidabla aktivitet forumet har nått, sannolikt en av Historiska museets mest besökta webbsidor, och 2000 inlägg på mindre än ett år är inte fy skam! Hoppas på att vi någon gång i framtiden ska kunna återuppta någon av de trådar som testades på Historiska världar, kanske genom att låta folk publicera sina egna dräkter som underlag för diskussion här på forumet.
bästa halsringar
/Henrik