Tobbe och projekten som sprack...

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Tobbe och projekten som sprack...

Inläggav chili » 10 juli 2003, 23:33

Hejsan alla!

Jaha... Då ska man fram med sina försyndelser då, alltså. [:D]

Jag är en rätt så vanlig kille, född -75 och boende i Iggesund, Hälsingland. Jag är en mångsysslare med massor av olika intressen, allt från släktforskning, levande historia och botanik till data och astronomi och just nu är jag inne i en av mina historiska perioder :-)

Jag tycker också om att hantverka (heter det så?) och skapa med händerna men detta är en av de sidor som kanske är mindre känd bland mina vänner och bekanta.

De som känner mig skulle säkert höja på ögonbrynen en hel del om de visste att jag gillade hantverk. Bland vänner och bekanta är jag nämligen känd som en riktig datanörd som hålögd sitter vid bildskärmen alla timmar på dygnet. Själv tycker jag dock just detta är skäl nog att ha hantverk som hobby. När man suttit och knattrat på tangentbordet i flera timmar finns inget skönare än att få sträcka ut sig och jobba lite med nävarna istället :-)

Men tillbaka till mitt historieintresse...

Dessvärre verkar Hälsingland vara ett vacuum när det gäller historiska föreningar och i brist på uppbackning och hjälp har mina "historiska projekt" gång efter annan lagts på hyllan och glömts bort.

Vilka projekt talar jag då om? Ja, en kul grej vore att återskapa en komplett soldatutrustning från tiden runt 1300. Jag har flera gånger börjat på detta men ledsnat när svårigheterna blivit för stora och man inte haft någon att bolla idéer med. Sådana saker gör man kanske bättre i studiecirkelform (om det nu funnits någon) än ensam "hemma på kammar´n". Hittills har det inte blivit mer än en halvfärdig onitad ringbrynja och det räcker ju inte långt.

Ett annat projekt är att från grunden bygga ett eget instrument (hade tänkt mig en blockflöjt till att börja med) men även det rann ut i sanden... Det fanns ingen information att uppbringa varken på nätet eller biblioteket och jag fick inga klara svar på de förfrågningar jag gjorde hos olika instutioner. Det var som att cykla i rejäl motvind ett tag...

På något sätt skulle jag dock vilja komma vidare inom något hantverksyrke. Återstår bara att se vad... Eller hur... Eller var...
chili

Inläggav BadMotorFinger » 14 juli 2003, 08:30

Det finns en circel i medeltidshantverk i Söderhamn om du är intresserad. Just nu är det somaruppehåll, men vi räknar med att börja till hösten igen.

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav chili » 18 juli 2003, 17:11

Hejsan Jonas!

Låter klart intressant med cirkel i Söderhamn! Just nu har jag dock så mycket att göra (sommarjobbar som ledare på ett barnkollo och ligger ute i ett hus i skogen hela veckorna) att jag inte har tid men kanske har det lugnat sig till hösten när ni börjar igen.

Vi får höras vid mera då [8)]

// Tobbe!
chili

Inläggav BadMotorFinger » 21 juli 2003, 00:47

Ojoj, stavade som en kratta i förra inlägget [:p]

Vi håller till på Vuxenskolan i Söderhamn. Eftersom dom precis flyttat så vet vi inte riktigt när vi sätter igång igen, men jag hör av mig då.

Innan vi tog sommaruppehåll så höll vi på med att sy kläder, knyppla brynjor, läderarbeten (har precis inhandlat 15 kg läderspill, först till kvarn) och en del metallarbeten. Åldrarna är 16-50 ungefär och ambitionsnivåerna är ganska blandade. Förhoppningsvis kommer cirkeln att fungera som en knutpunkt för de olika lajv och medeltidsföreningarna i Hälsingland, nätverket växer hela tiden och kanske slutar det med en stor övergripande förening. Bland de föreningar som cirkeln har kontakt med finns: Faxefolket, Musica Faxe, SKRF - Röda Apan, Söderhamns Bågskyttar, Skogs Medeltidsdag, Arrangörerna för Hovringen. Ju fler vi är desto enklare blir det att arrangera event och liknande, dessutom så har man stor hjälp av att ha andra att ta hjälp av och bolla idéer mot. Välkommen [8D]

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav chili » 25 juli 2003, 17:18

Okej, det gör inget att du stavade lite illa. Det är lätt att slinta på tangenterna ibland [:)]

Själv vet jag inte var vuxenskolan (eller något annat) ligger i Söderhamn eftersom jag väldigt sällan är där men det reder sig... Jag får fixa en karta i värsta fall...

Vet faktiskt inte hur mycket tid jag kommer att ha i höst eftersom jag är arbetslös/halvtidspluggande och inte vet från dag till dag om/när/var jag kommer få ett riktigt arbete igen. Allt sådant får vi ta när det närmar sig höst och vi vet mer...

Annars låter det dock, som jag sagt tidigare, intressant. Vi får se tiden an, helt enkelt [:p]

// Tobbe!
chili

Återgå till Grupper och personer