Jaha... Då ska man fram med sina försyndelser då, alltså. [:D]
Jag är en rätt så vanlig kille, född -75 och boende i Iggesund, Hälsingland. Jag är en mångsysslare med massor av olika intressen, allt från släktforskning, levande historia och botanik till data och astronomi och just nu är jag inne i en av mina historiska perioder
Jag tycker också om att hantverka (heter det så?) och skapa med händerna men detta är en av de sidor som kanske är mindre känd bland mina vänner och bekanta.
De som känner mig skulle säkert höja på ögonbrynen en hel del om de visste att jag gillade hantverk. Bland vänner och bekanta är jag nämligen känd som en riktig datanörd som hålögd sitter vid bildskärmen alla timmar på dygnet. Själv tycker jag dock just detta är skäl nog att ha hantverk som hobby. När man suttit och knattrat på tangentbordet i flera timmar finns inget skönare än att få sträcka ut sig och jobba lite med nävarna istället
Men tillbaka till mitt historieintresse...
Dessvärre verkar Hälsingland vara ett vacuum när det gäller historiska föreningar och i brist på uppbackning och hjälp har mina "historiska projekt" gång efter annan lagts på hyllan och glömts bort.
Vilka projekt talar jag då om? Ja, en kul grej vore att återskapa en komplett soldatutrustning från tiden runt 1300. Jag har flera gånger börjat på detta men ledsnat när svårigheterna blivit för stora och man inte haft någon att bolla idéer med. Sådana saker gör man kanske bättre i studiecirkelform (om det nu funnits någon) än ensam "hemma på kammar´n". Hittills har det inte blivit mer än en halvfärdig onitad ringbrynja och det räcker ju inte långt.
Ett annat projekt är att från grunden bygga ett eget instrument (hade tänkt mig en blockflöjt till att börja med) men även det rann ut i sanden... Det fanns ingen information att uppbringa varken på nätet eller biblioteket och jag fick inga klara svar på de förfrågningar jag gjorde hos olika instutioner. Det var som att cykla i rejäl motvind ett tag...
På något sätt skulle jag dock vilja komma vidare inom något hantverksyrke. Återstår bara att se vad... Eller hur... Eller var...