Hej!
Ja, vi har ju diskuterat runt att det skulle vara kul med en förening för perioden 1250-1325 med anknytning till Göteborgsområdet och Norra Halland (Gamla Fjäre härad) och kanske med lite vidare anknytning till Västsverige.
Personligen har jag emellertid två epoker som verkligen intresserar mig nu vad gäller Västsvensk medeltid och jag undrar om man inte skulle kunna ha en förening som jobbar med bägge perioderna?
Epokerna är nämnda Högmedeltida epok, knuten kring den orosperiod som rådde i Norden runt år 1300, och vilken kom att påverka Norra Halland och Södra Bohuslän via Greve Jacob.
För Halland så finns den intressanta Konung Valdemars Jordebog som ger en beskrivning via skatteupptaget av Fjäre härad, som var väldigt rikt, bara Halmstad och Laholm var rikare om jag minns rätt.
Man skulle också ställa upp med två skepp till ledungen och deras kaptener är nämnda vid namn. Jordeboken är från mitten av 1200-talet.
Men 1000-talet är en mycket formativ och väldigt bortglömd epok. Visserligen finns det många vikingar, MEN märkligt nog är alla hedningar.
Fjäre var ett strategiskt område med en befolkning som kan vara omnänd av Ptolemaios så tidigt som på 100-talet efter Kristus.
Med det strategiska läget utgjorde området runt Bräckan, den ås längs vilken den danska kungens väg, Via Regia, löpte och löper än idag. Platsen torde långeligen ha varit en viktig omlastnings och tullplats.
Vid Sluttningen av Bräckan finns Li gravfält med sina mängder av resta stenar, antagligen främst vikingatida.
Där finns dock även den höga "Frodestenen" som lokala legender knyter till mytkonungen Frode (han med grottekvarnen) ni vet. Han skall enligt de lokala sägnerna ha dött och begravts i Fjäråstrakten. Antagligen så rör det sig om någon händelse ännu längre tillbaks än vikingatid och medeltid dock.
1000-talet är inledningen på det som är medeltid i Sverige, men om jag inte minns fel sätter danskarna gränsen någonstans kring 980-talet och Harald Blåtand. Och Halland låg ju i Danernas rike vid denna tid. Det finns spår vid utgrävningar som kan tolkas som att danernas kung under 1000-talet börjar försöka sätta sin ordning på marken, bland annat genom en indelning av åkerjorden i systematiska parceller. Vid Äskhults by, bara någon mil från Bräckan, har sådana parceller påträffats och gränserna daterats.
Samtidigt får ju kristendomen starkt grep och Sigfrid kommer på 1000-talet för att slutföra kristnandet av Västergötland.
Han KAN ha landstigit vid Fjäre, men det är min egen spekulation![:D]
Hursomhelst en formativ period. Kungamakten går nu markant mot den lokala makten, Kristendomen börjar tränga undan hedendomen på allvar. Handel, kontakter etc...
Hur få ihop dessa perioder då? Blir det inte samma sak som SKA?
Nej, det behöver det inte bli. Målsättningen är att sprida kunskap till allmänheten (och ha roligt själv förståts!) om dessa epoker, som bägge är i skymundan eller drunknar i ett allmänt "vikingeri" eller "medeltidande".
En av de favo-föreningar jag upptäckt på nätet är det käcka brittiska sällskapet "Comitatus". De förevisar den senromerska livet kring en garrnison i Brittanien runt år 400. Men de har också två andra perioder som de förevisar. Arthurisk och hedniskt anglisk. Bägge är knutna till ett årtal för riktmärke. Jag tror att den Arturiska var ett 500-tals årtal och den Angliska har år 627 som riktmärke.
Här är en länk för er att studera dem: http://www.comitatus.net/
Grovt sett landar de inom 300 år ram och det skulle man göra med 1000-1300 tal också.
När de är ute och kamperar så är det antingen eller, beroende på vad beställaren ville ha eller vad evenemanget gäller. Således inga senromerska pedes med familjer som trappar runt i den Angliska byn 627.
Jag tror detta är görligt, att det skulle vara mycket roligt OCH att det skulle vara behövligt. Två skymda perioder kan plockas fram på detta vis.
Vad gäller inriktning föreställer jag mig en förening för alla, där vardagsliv och hantverk får stor plats. Lägre klass och medelklass är i fokus, även om något enstaka härskap är på sin plats (speciellt under tiden runt 1300.
Borgare, bönder, knektar, handelsmän, trälar etc... någon präst och munk vore inte heller fel.
Visst skall det finnas plats för att fajtas, men jag vill ha en förening som inte fokuserar på det men som kan visa allt.
Är ni intresserade? Folk behöver inte vara härifrån. Det finns tillräckligt med bevisad kontakt med Västergötland för att sådana skall ha sin givna plats. Samt folk från nuvarande Bohuslän.