av my_mmy » 23 november 2006, 19:57
tänkte återuppliva denna tråden. Har jobbat mycket med mina bröd och läst på - var till och med på studiebesök på en mölla...
men letar efter medeltida skandinavisk information. Enligt en dansk bok jag har så finns malmös bakargilles böcker någonstans, och de innehåller information om form och innehåll som jag är väldigt nyfiken på (assizes). Har någon kommit i kontakt med en referens någonstans?
Förresten så kan jag berätta att man skållar mjöl för att förändra stärkelsen i det. Man kan inte skålla vete (eller grahamsmjöl) eftersom stärkelsen är så pass "ömtålig" redan.
Att använda enbart surdeg går alldeles utmärkt, degen måste jäsa länge och fortsätter jäsa i ugnen i början. Man kan också alldeles utmärkt göra surdegsbröd utan ett dugg vetemjöl i. Man kan då skålla sitt råg eller korn, men det behövs inte. I allmänhet dock måste man acceptera att det inte blir lika högt som ett vetebröd, då det inte kan jäsa lika stort utan de höga gluten-halterna. Ett tips är att tillsätta salt - det hjälper faktiskt till att förändra konsistensen på degen.
Kärnvete, siktat vete och grahamsmjöl har lika mängder protein och jäser lika bra, men konsistensen blir ju olika beroende på hur mycket kli och sådant som är med.
-maggie, som bakade råg+surdegsbröd i nybyggd ugn på historiskt event i helgen!