Ärtsoppa

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Ärtsoppa

Inläggav Eva Andersson » 8 oktober 2003, 13:31

Hej!
Jag undrar om någon av er som håller på mer med mat vet något om den klassiska svenska gula ärtsoppans ursprung. Att man kokade ihop ärter, lök och kött under medeltiden är väl högst troligt, men jag skulle vilja ha ett konkret omnämnande eller matrester i grytor eller nå't. Det är knappast den sorts mat som förekommer i medeltidens mer lyxiga kokböcker, men något kanske finns, det går fint med 1500-tal också.
Det är nämligen enligt mig nästan det godaste som finns!

Eva
Eva Andersson

Inläggav arwid » 8 oktober 2003, 13:40

det måste vara mycket fläsk i...

/Arwid
arwid

Inläggav Eva Andersson » 8 oktober 2003, 14:31

Stena mig inte, men jag har emellanåt vegetariska böjelser och gör dne utan fläsk[:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav arwid » 8 oktober 2003, 15:55

Ähh man kan faktikt få bra soppa utan fläsk....även om tofu är ett dåligt substitut för rökt fläsk:-)

Mvh

Arwid
arwid

Inläggav Karin H » 9 oktober 2003, 07:35

Jag hittade följande info på Livsmedelssveriges webbplats:

<i>"Jag undrar varför vi äter ärtsoppa på torsdagar och på vilka andra dagar åt man något speciellt?
Svar:
Ärtsoppa på torsdagen är exempel på hur konservativa många av våra matvanor är (ärtor var dessutom "medeltidens potatis"). Ärtsoppa åts under vår katolska medeltid på torsdagar som motvikt till ons- och fredagen som fastedagar, då endast fisk var tillåten. Detta med fisk på gamla fastedagar finns fortfarande kvar när det gäller långfredagen då många idag äter lax eller annan fisk. Detta med den gamla motsatsen fasta-fest finns även kvar när det t.ex. gäller fettisdagen (med t.ex. bruna bönor o fläsk, palt, kroppkakor och fastlagsbullar) - dagen efter inledde vi under medeltiden fastetiden.

Kurt Genrup"</i>

Inte direkt ett konkret omnämnande eller matrest som efterfrågats, men ändock nånting!
Karin H

Återgå till Historisk mat