Huskurer

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Inläggav Towanda » 23 mars 2004, 00:05

Hoppla, vilken intressant tråd det här var[:)]
Tycker absolut att den ska dammas av!

Jag blev jätteglad att hitta tipset om vallörtssalva. Har nämligen en stor frodig planta som bara sprider sig, en underbar gammal kulturväxt! Och jag visste att man kan använda den för sårläkning, herregud, jag kan ju starta masstillverkning av salva *s*

För att återgå till starten, om hostmedicin...
Jag har två år i rad tillverkat älgörtssirap. Det är ungefär som granskottssirapen. Du får alltså plocka en rejäl bukett älgört. det är gräddvita vippor på långa, relativt lättavbrutna stammar, och de doftar sött som honung och mandel.
Skölj av alla insekter som myser i blommorna. Varva i en stor glasburk med råsocker, sätt på lock och ställ i ett soligt fönster i 5 veckor. Sila av sirapen och förvara i kylskåp.
Innehåller naturligt salicyl, som är febernedsättande, och verkar även lindrande på hosta.

Ett annat mycket enkelt tips är att plocka lindblommorna när de blommar för fullt och låta torka. Förvaras lufttätt och används till te. Tag 5 blommor( med blad och stjälk på ) och häll kokande vatten över. Fantastiskt bra för att driva bort förkylningar[;)]
Towanda

Inläggav myra » 25 mars 2004, 08:47

"The Strassbourg manuscript" har ett appendix med lite allt möjligt matnyttigt (?) vad beträffar huskurer och kroppsvård. har inte bokens detaljer i huvudet just nu, men kan posta dem så snart jag får tid... (har dock för mig att jag skrivit dem under tråden "to liquify horn", eftersom jag hänvisade till boken även där!)

/myra
myra

Föregående

Återgå till Historisk mat