Hoppla, vilken intressant tråd det här var[:)]
Tycker absolut att den ska dammas av!
Jag blev jätteglad att hitta tipset om vallörtssalva. Har nämligen en stor frodig planta som bara sprider sig, en underbar gammal kulturväxt! Och jag visste att man kan använda den för sårläkning, herregud, jag kan ju starta masstillverkning av salva *s*
För att återgå till starten, om hostmedicin...
Jag har två år i rad tillverkat älgörtssirap. Det är ungefär som granskottssirapen. Du får alltså plocka en rejäl bukett älgört. det är gräddvita vippor på långa, relativt lättavbrutna stammar, och de doftar sött som honung och mandel.
Skölj av alla insekter som myser i blommorna. Varva i en stor glasburk med råsocker, sätt på lock och ställ i ett soligt fönster i 5 veckor. Sila av sirapen och förvara i kylskåp.
Innehåller naturligt salicyl, som är febernedsättande, och verkar även lindrande på hosta.
Ett annat mycket enkelt tips är att plocka lindblommorna när de blommar för fullt och låta torka. Förvaras lufttätt och används till te. Tag 5 blommor( med blad och stjälk på ) och häll kokande vatten över. Fantastiskt bra för att driva bort förkylningar[;)]