äta svamp

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Inläggav Peter_Wrede » 28 oktober 2004, 11:41

Jag snabbläste en artikel i ett gammalt nummer av Populär Historia (förra året tror jag) om svamp. Tydligen så har man inte ansett svampar som särskilt ätliga i det här landet långt in på 1900-talet (jag kommer dock inte ihåg vad artikel sa om medeltid. Det kan ha varit under 1800-talet svamp inte var ätligt). Det är de egentligen inte heller, ytterst lite näringsämnen, inga vitaminer och knappt några mineraler. Som "överlevare" (sån som går överlevnadskurser med skåjter och andra skogsmullar:)) så har jag fått lära mig att det är jättekorkat att leta efter svamp om man är t.ex vilse eftersom du gör av med mer energi på att plocka svamp än vad du får tillbaks när du äter den. Rikt folk som inte behöver slita så mycket för brödfödan kanske hade det som delikatess (hur många bönder hade råd med saffran?;)). Svamp har även använts som berusningsmedel, bl.a i Ryssland och här i Sverige finns ju de kära flugsvampsknaprande bärsärkarna.
Appropå bärsärkar och flugsvamp, någon har sagt mig att röd flugsvamp innehåller ett halucinogent ämne (och att det alltså var det bärsärkarna knaprade). Kan någon bekräfta eller dementera det? Jag tänker självklart inte pröva att äta flugsvamp men det kan vara intressant att veta.
Peter_Wrede

Inläggav Martina » 17 november 2004, 15:45

Sara Lodin skrev:
Svamp finns i en liten svensk kokbok från mitten av 1600-talet men då kommenteras det i förordet som lite speciellt. min väninna Lovisa som står här bredvisd säger att svamp från sent 1500-tal i Lady fettiplaces kookbok inte m´ånga men det finns.

Men ovanligt vardet och inte troligt medeltid och säkerligen överklass (om inte folk åt svamp utan att skriva ner det), återigen Lovisa som säger att det skulle kunna ha folkligt fäste i österurpa. Personligen kan jag fundera över om svamp har varit medecinskt hos oss men det är en fundering. Vet någon något om det?
Martina

Inläggav Sara Lodin » 22 november 2004, 20:50

det senaste, fick jag höra av en bekant som länge forskat i mat. hon sa att svamp fanns i kokböcker från 1300-tal, engelska och franska. Tyvär mi9nns jag inte namnet.
Sara Lodin

Inläggav Sarvi » 26 november 2004, 20:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

Svamp har även använts som berusningsmedel, bl.a i Ryssland och här i Sverige finns ju de kära flugsvampsknaprande bärsärkarna.
Appropå bärsärkar och flugsvamp, någon har sagt mig att röd flugsvamp innehåller ett halucinogent ämne (och att det alltså var det bärsärkarna knaprade). Kan någon bekräfta eller dementera det? Jag tänker självklart inte pröva att äta flugsvamp men det kan vara intressant att veta.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om Moderator anser att detta inlägg på något sätt faller utanför ramen så är det bara att ta bort det.

<font color="red">Kids! Testa inte det här hemma! Eller någonstans överhuvudtaget, era små vildhjärnor!</font id="red">

Röd, brun och panterfläckig flugsvamp kan ge hallucinationer, ja. De aktiva ämnena är främst ibotensyra och muscimol. De orsakar även nervpåverkan, förvirring, kramper, illamående och magsmärtor, och en baksmälla som inte är av denna världen. En bekant till mig misstog panterfläckig flugsvamp för stolt fjällskivling, fick åka ambulans till akuten. [xx(] Jag är en smula tveksam till flugsvamp som någon form av stridsvärdeshöjande substans, minst sagt.
Sarvi

Inläggav Peter_Wrede » 26 november 2004, 20:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sarvi</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

Svamp har även använts som berusningsmedel, bl.a i Ryssland och här i Sverige finns ju de kära flugsvampsknaprande bärsärkarna.

Om Moderator anser att detta inlägg på något sätt faller utanför ramen så är det bara att ta bort det.

<font color="red">Kids! Testa inte det här hemma! Eller någonstans överhuvudtaget, era små vildhjärnor!</font id="red">

Röd, brun och panterfläckig flugsvamp kan ge hallucinationer, ja. De aktiva ämnena är främst ibotensyra och muscimol. De orsakar även nervpåverkan, förvirring, kramper, illamående och magsmärtor, och en baksmälla som inte är av denna världen. En bekant till mig misstog panterfläckig flugsvamp för stolt fjällskivling, fick åka ambulans till akuten. [xx(] Jag är en smula tveksam till flugsvamp som någon form av stridsvärdeshöjande substans, minst sagt.

Men alla vet ju att vikingarna var mycket tuffare än vad vi är. ;) Tack för infon. Som sagt. Jag tänker absolut inte äta flugsvamp, jag var bara intresserad av att veta OM "vikingarna" kunde ha använt det som rusmedel.
Peter_Wrede

Inläggav Martina » 26 november 2004, 22:00

När jag var i tolvårsåldern skulle jag också testa det där. Fast jag åt en giftkremla istället. Den var frätande...

/Martina
Martina

Föregående

Återgå till Historisk mat