av Angus Maciomhair » 30 december 2004, 18:20
Vi har varit inne på ättika/eddike tidigare i ett stickspår på frågan om [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=733"]mjölksyrajäsning[/url].
Vad gäller egen ättika så går det utmärkt att göra själv. Ättiksyrabakterier finns överallt och så länge sockerhalten i det du vill förvandla till ättika är så pass låg (och alkoholhalten hög nog) för div. mögelsporer att inte trivas så är det inga problem. Man kan antingen tillsätta ättiksyrabakterier från t.ex. en opastöriserad vinäger, ättika fungerar om den inte är kemiskt framställd vilket IIRC är det vanligaste idag, eller skaffa en riktig kultur (kallad mamma/mor) och starta sin vinäger på. Att göra sin egen vinägermamma går men tar lång tid. Jag har aldrig provat själv och i skrivande stund kan jag inte komma ihåg var jag har sett en beskrivning [:(]
Om det går att använda fabrikstillverkad mjöd till vinäger beror på om och i så fall vad den är konserverad med.
För att undvika språkförbistring:
I Sverige skiljer vi på ättika och vinäger även om det i grund och botten bygger på samma kemiska förening, etansyra (handelsnamn: ättiksyra). Ättika finns i två varianter, ättiksprit och matlagningsättika, och är endast en vattenlösning av ättiksyra. Det enda som skiljer dessa åt är syrahalten.
Vinäger har öl eller (frukt)vin som bas.
Jag gissar att danskans "syltning" motsvarar svenskans "(ättiks-)inläggning", (eng. "pickling")?
Vad gäller vinäger så bör vikingarna haft tillgång till det med tanke på hur lätt t.ex. en öljäsning kan gå snett eller om den står exponerad en längre tid. Om de sedan använde vinägern i matlagning eller om detta är ett mer sentida påfund kan jag inte svara på.
/Angus