av Todd » 23 september 2004, 09:44
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Samtliga recept jag har sett på svamp har varit i pajform och inget av dem har varit närmare bestämt än "svamp". IIRC så finns det ett par recept i TATEOM (1400-tal) och något i Curye on Inglysch (sent 1300-tal) utöver det som Sternschild gav ovan. Banne mig om det inte finns något i Digby (sent 1600-tal) och Apicius (100 CE?) också. Ska försöka ta mig tid att gräva i böckerna efter kvällens studiecirkel.
/Angus, som inte äter svamp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Angus,
Har kommit fram till samma konkludering. Det kan ha att gora med att svamp har ett valdigt lagt energi varde, som gammal jagarsoldat sa larde vi oss en hel del om vad for mat skogen kan erbjuda i en overlevnads situvation och just svamp var nagot som inte rekommenderades, utan ansags som en "krydda". Daremot sa har svamp atits som berusnigs medel, men om jag inte har fatt det om bakfoten sa torkade man svampen och malde den till ett pulver blandade pulvret med fett och smetade det i andalykten. Men jag antar att det finns ett antal Vikingar pa denna debatt som vet mer om detta och kanske till och har egna "upplevelser"[xx(] som de kanske kan delge oss[?]
Cheers
Todd