av myra » 29 oktober 2003, 20:33
lökgård, kålgård, kvannegård, äppelgård, humlegård och örtagård....
lite matnyttigt från: Marie & Bengt Hanssons, Köksträdgårdens <i>historia </i>(signum, lund 2002). hurvida nedanstående påståenden är troliga sanningar eller ej, vågar jag inte spekulera i. mina kunskaper i biologi och arkeologi är lite för begränsade... men det allmänna omdömet av boken är trevlig läsning grundat på relativt goda efterforskningar. det är ingen akademisk text, därav lite tunnt med källkritik. men väl en text för akademiker! och signum brukar ju ge ut hyfsat bra böcker. eller vad säger ni arkeologer därute? är författarna helt ute och cyklar i det blå?! när jag får tid över (!?) så hade jag tänkt försöka få tag i källorna, för att se vad de har att säga... ingen diskussion förekommer heller vad beträffar färg på moroten!
<u>medeltidens kålgård</u>
<b>morötter </b>odlades i den medeltida kålgården. i text ofta förväxlad med palsternackan. citat (s.39-40): <i>under medeltiden förväxlades nämnligen ständigt morot och palsternacka, som båda ansågs höra till morotssläktet. således kan man i en svensk läkebok från 1500-talet läsa det smått förvirrande konstaterandet att "Pastinak är moraroth". namnförväxligen mellan de båda rotfrukterna var inte bara ett skandinaviskt fenomen utan i högsta grad också ett tyskt, då namn som mohre och pasternachen används omväxlande om båda</i>.
enligt hanssonx2 så är <b>kålrot</b>, alt. raps, arkeologiskt belagda i lunds medeltida lager (1), samma sak sägs gälla för något som anges <b>trol. odlad morot</b>. under avsnittet introducerade grönsaker 1300-1400 återfinns definitivt <b>morot </b>(2).
källor 1: hjelmqvist, trädgårdsväxter från lunds medeltid, 1991; jensen, "seeds and other diaspores in soilsamples from danish town and monastry excavations, dated 700-1536", <i>biologiske skrifter 26</i>, Köpenhamn 1986; jensen, "macrofossils and their contribution to the history of the spermatopyte flora in southern scandinavia from 13000 BP to 1536 AD", <i>biologiske skrifter 29</i>, Köpenhamn 1987; samt j lange- se nedan)
källa 2: j lange, <i>kulturplanternes införselhistorie i danmark</i>, 1986.
<u>förhistorisk kålgård</u>
växtlistan ska innehålla arkeologiskt belagda växter i södra skandinavien under perioden 500 fkr-1049 ekr, då inbegripet danmark, schleswig, skåne, halland och blekinge. i detta kapitel anges förekomst av <b>vildmorot </b>. citat(s 35): <i>vildväxande men med sannolikhet odlad under vikingatiden</i>. källan till avsnittet verkar dock ha tappats bort (fotnot 21 finns ej där den borde...). ofta förekomande referenser är lange och jensen enligt ovan samt A lyttkens, svenska <i>växtnamn</i>, faks, lund 1981.
/myra -glad amatörodlare med drömmar om en egen kålgård![:)]