Kålrot - en moderne ting?

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Kålrot - en moderne ting?

Inläggav Ingrid Storrø » 29 oktober 2003, 11:17

Kålrot/kålrabi og gulrot er veldig vanlig i mat på markeder og leirmat, men er det middelaldersk? En venninne av meg har gravd litt rundt, og mener at det ikke er mer middelaldersk enn potet; hun har skrevet noe om det på dette diskusjonsforumet: http://forum.laiv.org/showthread.php?s=&threadid=7092 (Ikke bli avskrekket av at det ligger på et laivforum; akkurat denne gruppen er mer historisk rettet. :) )

Så er spørsmålene:
1) er det noen som har tidligere kilder på kålrabi eller kålrot?
2) skal man gjøre noe med kunnskapen om at det ikke er "saklig" hvis det ikke er det? Eller er vi villige til å se gjennom fingrene med det fordi det er grei og enkel mat? Rotmos, nam...
Ingrid Storrø

Inläggav Angus Maciomhair » 29 oktober 2003, 14:37

För att börja med morot/gulrot:
På det andra forumet skrivs "Noen autoriteter ser ut til å mene at gulrot er senmiddelaldersk, andre påstår hardnakket at den ikke fantes. Jeg tror nå at jeg har lokalisert årsaken til denne uoverennstemmelsen. Tidlige arter av dyrket gulrot var nemlig røde, svarte eller lilla (ikke ulik rødbetene). De kom opprinnelig fra Afghanistan og ble dyrket i gamle Hellas og Rom, men kom ikke til resten av Europa før i middelalderen. Den oransje arten vi bruker i dag oppstod imidlertid i Holland på sekstenhundretallet. Så med mindre du kan oppdrive røde, svarte eller lilla gulrøtter, er nok retten din dessverre ikke mye middelaldersk."

Detta stämmer med vad jag kunnat hitta. I NE står tyvärr inte mer än följande:
"<b>Morot</b> <i>Daucus caro´ta</i>, art i familjen flockblomstriga växter. Var i odling i medelhavsländerna redan f.Kr. och infördes till Norden troligen genom klosterväsendet"

Från andra källor har det i min lokalgrupp samlats informationen att moroten uppstod i Afghanistan, då i den violetta formen. Morerna införde den till Spanien på 1100-talet och under yngre medletid gjorde den sitt intåg i Sverige. Fram till 1500-talet ska den ha varit violett, röd eller svart och därefter ha förekommit i ljusgul variant. Dagens typ med orange färg såg dagens ljus på 1700-talet.
Romarna tycks ha känt till moroten. I Apicius "De Re Coquinaria" från 1:a århundradet C.E. finns ett recept på morot fräst i olja och smaksatt med kummin som jag kan rekommendera.

Vidare till kålrot:
Följande är saxat ur NE:
"<b>Kålrot</b>, kålraps, <i>Bra´ssica na´pus ssp. napobra´ssica</i>, underart i familjen korsblommiga växter, är en mycket gammal kulturväxt, särskilt populär i Sverige, Norge och Tyskland och härdig i hela Sverige. Den var förr tillsammans med rova viktig basföda både för människor och husdjur."
Således ingen vettig tidsangivelse från det hållet och från min lokalgrupp har det samlats informationen att kålrot introducerades till norden under senmedeltiden och till Sverige först på 17- eller 1800-talet.

De andra källorna som har använts är Runebergs frökatalog, 'Mat & Dryck i Medeltid och Forntid' (vet ej författaren) och 'Culinary History of Food' av Montanari & Flandrin. Jag har ingen av dess i min ägo så jag vet inte exakt vad som kommer från vilken källa.
Däremot har jag 'A History of Food' av Samat & Bell som dock står oläst i bokhyllan. Jag ska kolla vad den säger vid tillfälle.

***Tillägg***
Typiskt att man glömmer hälften.
Skulle jag kunna se genom fingrarna med rotmos? Hmm... har lite svårt att svara på det. Om det visar sig att kålrot är tidsenligt, ja det skulle jag men inte om kålroten är ett modernare påfund. Eftersom jag inte äter rotmos (dåliga minnen från dagis) tittar jag helst åt ett helt annat håll i vilket fall som helst.
Färgen på moroten bekymrar mig inte nämnvärt men det vore kul att veta om det är någon skillnad i smak på gula, lila eller röda morötter jämfört med de som matchar färgkodningen på detta forum, själv har jag inte stött på dem ute i affärerna.
***slut tillägg***

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 29 oktober 2003, 15:08

Det eminenta "Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker (OFG)" i Norge uppger på sin hemsida http://www.frukt.no/nyheter/nyhet.cfm?Id=403 att kålroten först dokumenterats som kulturväxt 1620.
(Nej, de anger ingen källa.)

Moroten sägs av OFG ha kommit till Norden för ca 500 år sedan, men man anger inte vilken färg. Jag minns att jag hört påståendet att det var patriotiska holländare som odlade fram just den orange formen, men har inte sett nåt belägg för det.

Lasse C
(som tycker rotmos är rätt gott...)
Lasse C

Inläggav Eva Andersson » 29 oktober 2003, 15:58

Jag har ätit vinröd morot, som "blöder" precis som rödbetor, i Pakistan och dne smakar förunderligt nog på samma sätt som den orange. Kanske inte så viktigt vad det gäller den orange morotens hisotricitet, men det kan ju ha betydelse när man beslutar sig för om mna kan använda sig av den mest tillgängliga sorten. I London säljs nu både vita, röda och gula morötter, men jag tror inte finns att köpa i Sverige.
Själv skulle jag ändå välja ekologiska orange morötter framför konventionellt odlade, svindyra, troligen flygtransporterade, lila till ett eventuellt evenemang, men som ni säkert vet finns det saker jag tycker har ett högre värde än att något är "perfekt" ur historisk synvinkel, i synnerhet som jag inte tror att vi kan nå det ändå. Smakar det dessutom samma tycke rjag de tär viktigare än utseendet.
(Skulle däremot gärna odla, vi provodlade rovor från Julitas fröbank och det var _inte_ gott)

Och eftersom folk gärna vill missförstå allt man skriver: Nej, jag tycker inte att man ska sluta försöka, jag gillar t ex inte när man av lättja eller fördomar inte ens använder medeltida recept, men jag bryr mig ibland om andra saker än medeltid [;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 29 oktober 2003, 17:47

-Ja, för den som har möjlighet att odla och har en smula överskottsenergi så torde detta med att odla det som skall ätas på banketter eller vad det nu kallas - roligt, lärorikt och riktigt ärkemiljövänligt.
Odlade själv svedjerovor från frön som hängt på en loge i Härjedalen i sissodär 60 år - det gick utmärkt, men svärföräldrarna åt upp alla rovorna innan jag han smaka...

Överlag så är det mycket spekulation inblandat i det som man "vet" om tidiga köksväxter - de släpper knappt något pollen och är i allmänhet uppätna...

/N B
Ny Björn

Inläggav myra » 29 oktober 2003, 20:33

lökgård, kålgård, kvannegård, äppelgård, humlegård och örtagård....

lite matnyttigt från: Marie & Bengt Hanssons, Köksträdgårdens <i>historia </i>(signum, lund 2002). hurvida nedanstående påståenden är troliga sanningar eller ej, vågar jag inte spekulera i. mina kunskaper i biologi och arkeologi är lite för begränsade... men det allmänna omdömet av boken är trevlig läsning grundat på relativt goda efterforskningar. det är ingen akademisk text, därav lite tunnt med källkritik. men väl en text för akademiker! och signum brukar ju ge ut hyfsat bra böcker. eller vad säger ni arkeologer därute? är författarna helt ute och cyklar i det blå?! när jag får tid över (!?) så hade jag tänkt försöka få tag i källorna, för att se vad de har att säga... ingen diskussion förekommer heller vad beträffar färg på moroten!

<u>medeltidens kålgård</u>
<b>morötter </b>odlades i den medeltida kålgården. i text ofta förväxlad med palsternackan. citat (s.39-40): <i>under medeltiden förväxlades nämnligen ständigt morot och palsternacka, som båda ansågs höra till morotssläktet. således kan man i en svensk läkebok från 1500-talet läsa det smått förvirrande konstaterandet att "Pastinak är moraroth". namnförväxligen mellan de båda rotfrukterna var inte bara ett skandinaviskt fenomen utan i högsta grad också ett tyskt, då namn som mohre och pasternachen används omväxlande om båda</i>.
enligt hanssonx2 så är <b>kålrot</b>, alt. raps, arkeologiskt belagda i lunds medeltida lager (1), samma sak sägs gälla för något som anges <b>trol. odlad morot</b>. under avsnittet introducerade grönsaker 1300-1400 återfinns definitivt <b>morot </b>(2).
källor 1: hjelmqvist, trädgårdsväxter från lunds medeltid, 1991; jensen, "seeds and other diaspores in soilsamples from danish town and monastry excavations, dated 700-1536", <i>biologiske skrifter 26</i>, Köpenhamn 1986; jensen, "macrofossils and their contribution to the history of the spermatopyte flora in southern scandinavia from 13000 BP to 1536 AD", <i>biologiske skrifter 29</i>, Köpenhamn 1987; samt j lange- se nedan)
källa 2: j lange, <i>kulturplanternes införselhistorie i danmark</i>, 1986.

<u>förhistorisk kålgård</u>
växtlistan ska innehålla arkeologiskt belagda växter i södra skandinavien under perioden 500 fkr-1049 ekr, då inbegripet danmark, schleswig, skåne, halland och blekinge. i detta kapitel anges förekomst av <b>vildmorot </b>. citat(s 35): <i>vildväxande men med sannolikhet odlad under vikingatiden</i>. källan till avsnittet verkar dock ha tappats bort (fotnot 21 finns ej där den borde...). ofta förekomande referenser är lange och jensen enligt ovan samt A lyttkens, svenska <i>växtnamn</i>, faks, lund 1981.

/myra -glad amatörodlare med drömmar om en egen kålgård![:)]
myra

Inläggav Lasse C » 30 oktober 2003, 07:54

Kanske på gränsen till off-topic, men jag har på ett par håll läst uppgiften att "kål" användes som beteckning på alla möjliga ätliga (blad)grönsaker, inte bara just kål - på ungefär samma sätt som i stort sett allt som levde i vatten klassades som "fisk".

I så fall borde det lätt blir svårartad förvirring om vad man egentligen syftar på i gamla skrivna dokument - eller?

Lasse C
(lite morgonsurrig i dag...)
Lasse C

Inläggav myra » 30 oktober 2003, 08:47

absolut. kål kan vara lite vad som helst, precis som med allt annat! förvirringen är total och värt att tänka på vid matlagning...

i kålgården odlades allt som definierades som kål. har inte alla varianter i huvudet just nu, men förekommande var iallafall olika sorters bladkål, av typen grönkål. har för mig att det var mest slätbladiga sorter. den knutna/slutna kålhuvudet (vår vanliga vitkål) introducerades till världen först under 1600.talet (kan ha varit sent 1500-tal, minns inte riktigt). och denna grönsak har vi ju alla glatt (?) knaprat i oss på otaliga middagar...

förövrigt var vårt vanligaste ogräs kirskål en vanlig grönsak/medicinalväxt (är ju lite svårt att skilja de två begreppen åt). har aldrig provat att äta den, den sägs vara rätt god att äta rå i sallader! någon som provat?

/myra
myra

Inläggav Joakim K » 30 oktober 2003, 08:48

Har hört liknande angående lök.

Å andra sidan gäller det här ju inte bara mat... Se alla diskussioner i rustnings forumet.....
Joakim K

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 30 oktober 2003, 23:35

Själv har jag ätit violetta morötter (som dessutom var ekologiskt odlade!), och de smakade något sötare, men hade en tendens till träighet i konsistensen.

Kirskål är gott, men har en stark, kryddig smak som gärna dominerar, så det är bäst att bara använda lite grand som krydda i sallader eller grytor. Tänk också på att ta de unga bladskotten, helst dem som inte vecklat ut sig ordentligt. Själv brukar jag ut om vårarna och plocka kirskål, ramslök, nässlor och ängssyra. Kirskålen kan man blanda i nässelsoppan. Den och ramslöken och ängssyran är också suveränt goda att blanda i en sallad. Gjorde för övrigt en jättegod nässelpaj med ramslök en gång... Senare på säsongen kan man ju plocka älggräs och målla också.

Hur tidigt de här växterna fanns i Skandinavien kan jag inte svara på, men gissar att de flesta antingen växte vilt eller odlades.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav myra » 1 november 2003, 11:14

>>> /.../ om vårarna och plocka kirskål, ramslök, nässlor och ängssyra.

var hittar man ramslök? måste nog införskaffa en växtflora iallafall, jag fegar alltid ut eftersom jag aldrig är säker att jag ser vad jag tror jag ser där ute i markerna... jag har försökt odla ramslök, men den ville inte gro. vintern i min frys passade sig tydligen inte ;)
om jag inte minns fel så fanns ramslöken nämnd redan under vikingatid. är relativt säker på att jag ungefär samtidigt såg både nässlor, ängsyra nämnda.

/myra
myra

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 4 november 2003, 15:06

Ramslök är rätt sällsynt, men där den växer växer den ofta med besked. Tyvärr för er uppsvenskar växer den främst i bokskog i Skåne och södra Sverige (men jag hittade mängder på Omberg en gång). Bladen är förvillande lika liljekonvalj, men det finns ett bergsäkert sätt att avgöra: Liljekonvalj luktar inte vitlök när man gnuggar sönder bladen! Ramslök lär också ha samma medicinska egenskaper som vitlök, har jag läst någonstans.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Arild Krake » 5 november 2003, 22:08

Så vad gjorde du på Omberg då?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Shadow » 6 november 2003, 09:29

Kolla grannens trädgård! [;)]

Har man tur kan man hitta ramslök i gamla trädgårdar eller sommarstugor. Jag "hittade" ramslök i farmors rabatt vid sommarstugan!

Shadow
Shadow

Inläggav myra » 6 november 2003, 10:02

>>> jag hittade mängder på Omberg en gång

och ramslök som även kallas st birgittas lök. det känns som ramslökfyndet på omberg borde ha ngt med alvastra kloster att göra!!!

/m
myra

Nästa

Återgå till Historisk mat