För att först återknyta lite till ursprungsämnet så damp det ner en intressant tidskrift i brevinkastet idag: #120 av the complete anachronist med tema mjöd. Den innehåller 44 orginalrecept på mjöd från romersk tid till 1600-tal med översättningar och kommentarer. jag har bara hunnit ögna igenom den men den verkar läsvärd. (Den kan beställas på
http://www.sca.org/members/marketplace.html)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Ett tips är att väga upp malten istället.
Vad har du för OG på dina 12 liter?
Vilken sorts malt är det? Pilsnermalt? Pale ale-malt? Köpt eller egenmältad?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag mätte upp malten i volym eftersom jag saknar lämplig våg, likaså har jag inte kunnat mäta upp OG eftersom jag saknar mätglas... Jag ska skaffa mig lite mer bryggprylar så fort som möjligt. Malten är Lahden Polttimos (numera del av Viking-malt) Sahti-malt som enligt uppgift består av 85% pilsnermalt, 10% ljus karamellmalt samt 5% ensymmalt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Vilken ånga? Nu ska jag avslöja att jag inte har någon som helst aning om hur en saftmaja ser ut men gissar på att det är en inre sil som du har lagt malten i (motsvarande de ångkokningsinsatser som kan finnas till en del pastakastruller) och sedan hällt varmt vatten över det hela?
Vad har du för temperatur på lakvattnet? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Precis, det är typ en dubbelbotten med avtappning och en sil. Jag hade dessutom på plattan så att vattnet nedanför kokade och ångade genom malten. Lakvattnet var nästan kokande så det lär ha varit för varmt.
Hur tycker du att bra lakkärl ska vara utformat? Jag har funderat på typen där man använder ett jäskärl med borrade hål i botten, men då är det ju svårt att hälla tillbaka den första lite grumliga vörten.
Nån gång ska jag göra en "kuurna", ett traditionellt lakningstråg gjort ur en urholkad aspstam. Se
http://www.posbeer.org/oppaat/sahti/equipment.php
Det var nog inte så klokt att låta skåpets termostat styra, nej. Kokar upp på full effekt? Huh? Kokar upp som i "till 100 grader"? eller upp till utmäskningen på 75 grader?
Jag menar att jag la en termometer i värmeskåpet och efter den ställde in lämplig effekt. Men själva grundiden att försöka hålla temperaturen under rasten är sund, eller? Jag kokade upp till så nära hundra grader jag kunde komma under en rimlig tidsrymd.
Däremot skulle jag vilja råda dig till att göra förkulturen lite längre i förväg, börja med den ett par timmar i förväg eller t.o.m. dagen innan du ska brygga.
Jag gjorde förkulturen så fort jag hade en skvätt rumstempererad vört, vilket, eftersom jag saknar en effektiv kylmetod, var ca 3 timmar innan resten av vörten kommit ner till lämplig temperatur (fingervarmt).
Hur snabbt kommer dina batcher igång efter det att du tillsatt jästen ? 6 timmar? 12? mer?
Det gick nog på under 6 timmar innan det började bubbla ordentligt.
Vilka temperaturer hade du då? Troligen en hel del raster i området 60-65 grader.
Ja, fast även ett par raster i temperaturer under 60 grader.
Till sist en fråga:
Hur mycket torrhumlar du med? När? direkt under primärjäsningen? Vilka humlesorter använder du? Pellets eller kottar?
Faktiskt så har jag bara provat med ohumlade satser än så länge, de enda smakgörarna var 10% rågmalt (doftar ljuvligt) och enrisbädden jag lakade igenom.
Hoppas det här blev något sånär begripligt. Det är ruskigt svårt att få den där riktiga överblicken i editorfönstret [:)]
Jadå, tusen tack för alla tips, jag blev genast sugen på att brygga igen... [:p]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>
Du är inte dålig du som lyckats hitta en dryck som är godare än Gotlandsdricka....
En ung bryggd som är kylskåpskall, lagom "syrlig" av kolsyran, en skiva surdegslimpa med smör och en lagom stark ost (cheddar eller liknande)...
Jag har lite svårt att tro att det finns något godare!
Jag måste erkänna att jag inte drukit dricku allt för många gånger, så jag har inget emot att bli överbevisad... [:)]
/R