Mine innlegg ovenfor forholder seg til middelalder/vikingtid, ikke 18/1900-tall. Jeg har ingen problemer med sannsynligheten for at man spiste pannekaker i 1868. Når det er sagt - selv om jeg ikke vet hvilke kokebøker du bruker - så er også de fleste kokebøker i 1868 beregnet på borgerklassen, og ikke kona til en tømmerarbeider.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by karin c</i>
Og når vi snakker flere retter er der ikke tale om hoveret og sød dessert, men istedet en forret og en hovedret. Forretten var ofte det der kaldtes melmad eller mælkemad, hvortil både grød, pandekager og øllebrød hører. Hovedretten var så kød/fisk med tilbehør - hvor pandekagerne også kan optræde som tilbehør! (Nogle steder har retterne været serveret i omvendt rækkefølge <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Interessant. Hva er kilden din på det? Andre kilder på middelalderske menyer nevner vanligvis melkeretter lengre ut i måltidet. Hvis du altså har en middelaldersk kilde på pannekaker som melkerett, vil jeg svært gjerne ha en referanse.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by karin c</i> Og hvis jeg var en erfaren vikingehusfrue kunne jeg såmænd også sætte et par trælle igang og overvåge mine døtres arbejde. Så tidsargumentet mener jeg ikke holder. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mulig det ikke kom så klart fram, men mye av poenget mitt var at hvis husholdningen skissert ovenfor bestod av flere en mann og kone, for eksempel døtrene og trellene du nevner, så betyr jo det bare at det må stekes <i>flere</i> pannekaker, noe som igjen krever flere høner, og så videre. Beklager, men økonomisk sett går regnestykket rett og slett ikke opp.
At kona steker ei pannekakeliknende til husbonden som han eter etter grøten til jul mens treller og døtre står og ser misunnelige på - er naturligvis mulig.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by karin c</i>
Hvis pandekager er uøkonomisk, må æggekage være endnu værre, men hvad kan man så bruge æggene til så de strækker længere? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Beklager, men jeg er ikke helt sikker på hva æggekage er. Ifølge kokebøkene brukes egg ganske flittig i ymse kjøttretter og annet (høymiddelalder, ikke vikingtid), men du stiller ellers et svært interessant spørsmål: hva brukte bonden egg til?