av Angus Maciomhair » 19 juni 2005, 20:56
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mandrake</i>
Jag köpte humle vid Gamla Uppsala Museum, den var packeterad i en löst ihophäftad pappers påse... Är det bra? Den låg inte direkt i solen, men ändå?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej, det är allt annat än bra.
Som Raymund skrev, den kommer gå att använda men det blir stört omöjligt att beräkna beskan i det färdiga ölet/mjödet.
Vad man kan göra är att jämföra med beskan hos en köpt humlesort, rätt förvarad och med uppmätt alfasyrahalt och sedan göra samma jämförelse som för egenodlad humle (se tidigare inlägg).
Det man tappar efter oxidering är även övriga smakämnen, eteriska oljor m.m. som trots att de försvinner till stor del både vid kokning och jäsning faktiskt överlever till viss del och ger en ny smakdimension åt den färdiga produkten.
Det är dock på intet sätt farligt att använda oxiderad humle, tvärt om så har den fortfarande kvar en hel del av sina konserverande egenskaper.
Ang. öljäst så klarar både under- och överjäst ganska höga halter utan att krokna. Själv använder jag mig nästan uteslutande av alejäst eftersom jag inte har ett kylskåp som rymmer jäshink och mat samtidigt. Min starkaste mjöd hittills, jäst med en alejäst (Brewer's Choice Irish Ale IIRC), hamnade på 13-14 volym%, detta utan att anstränga mig överdrivet mycket för att ta hand om jästen i form av temperatur och näring.
När vi ändå är inne på öljäst:
Jocke: varför skulle alejäst passa bäst till mjöd på 5-6%?
Ang. vinjäst så vet jag inte vad som menas med "vinsmak", men eftersom råvaran till vin är druvmust så är chansen för att ditt mjöd ska smaka som ett regelrätt vin <i>ganska liten</i> (detta föll bort när jag skrev inlägget, redigerat 0506020), även om det kanske får en sherryton.
/Angus