Jag vet nog inte riktigt hur det här går till, men jag försöker en gång till. Jag har en något trivial fråga: Var får man tag i mörk brödsirap. Har frågat i flera affärer och får svaret att dem mörka brödsirapen har utgått ur sortimentet. Om någon vet vore jag tacksam för svar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>
Jag har letat och letat men inte funnit något recept på ugnstrull. Vart dom kommer ifrån och från vilken tid dom härstammar vet jag inte. Dom serveras iaf på medeltidsveckans ena krog, "Kapitelhuset" tillsamans med lite färskost. Hur tidsenligt det är vet jag inte men det är ruskigt gott!
Om någon har ett recept på dessa så vore jag oerhört tacksam!
/Eric
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns säkert en massa olika recept men här är min Pappas recept på Ugnstrull. Helt tokigt gott men ganska tidsödande att laga till... resultatet är dock värt varenda minut. Fråga bara alla som var inbjudna till Elvegrimarnes 10 års jubileum!
<b>Ugnstrullar</b>
40 st
två pkt jäst för söta degar
halv liter mjölk
en halv liter vatten
150 g smält margarin
3 dl mörk brödsirap
4 dl grovt rågmjöl
blanda ihop i bunke, fingervarmt
krydda på med:
3 msk soja (salt, inte söt, kan uteslutas)
3 msk mald pomerans
3 msk anis, fänkål, kummin, korriander (mald)
skicka i rågsikt; 2-3 liter
Låt jäsa
Medan det jäser:
skär rimmat fläsk (1 kg) i tärningar (0,5 cm)
Gul lök (fem st)
Svamp
stek och krydda med svartpeppar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">