av Angus Maciomhair » 11 augusti 2003, 22:32
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>
När ändå folk slänger in allmänna frågor... [:D]
Nu tänkta jag börjar göra det ordentligt... När man stoppar jäsningen, räcker det med att vänta på att det bubblat klart och sedan tappa om? Om man sötar upp det sedan, hur ser man till att det inte börjar jäsa mera sen?
Hmm antar att du känner till recepten på mjöd (svenskt + polskt)plus lite kommentarer från Olaus Magnus?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag brukar sällan använda mig av jässtopp eftersom det inte är tidsenligt och dessutom inte fungerar vid ölbryggning (såvida man inte trycker i kolsyran efteråt).
Jässtopp fungerar genom att det frigörs svaveldioxid som tar kål på jästcellerna och det finns ingenting kvar som kan förjäsa det socker du eftersötar med (såvida du inte snuskslabbar och råkar ut för vildjäsning).
Vill man inte använda sig av jässtopp kan man istället jäsa mjödet till torrhet och söta upp med en sockerart som "vanlig" jäst (Saccharomyses Cerevisiae) kan bryta ner, t.ex. laktos. Detta är dock ingen metod jag vill rekommendera med tanke på att en del är känsliga mot just laktos. Visst, det finns de som är känsliga för svavelföreningarna som blir kvar av jässtoppen också men de vet i regel om att allehanda jästa drycker kan innehålla svavel. Laktos förekommer normalt inte i öl/vin/mjöd med undantag för milk stout och jag vill inte riskera något bara för att jag som bryggare glömmer bort att tala om att jag öst i laktos i min hallonmjöd.
Personligen föredrar jag ett torrare mjöd och brukar beräkna mängden honung efter önskad alkoholhalt, det handlar mest om att hitta en jäststam som kroknar där man vill. Eftersom jag på ölsidan mestadels jäser överjästa öl blir det alejäst för min del och de flesta sorter kroknar vid 13-15% men kan tugga på upp mot 18% eller krokna runt 8% beroende på förutsättningar som näringstillgång, syresättning, aktivitet vid jässtart, sockersammansättningen m.m.
Att försöka sig på att avsiktligt få jästen att krokna tidigt känns vanskligt. Det blir säkert svårt att reproducera ett lyckat resultat.
Vill jag ha ett sötare mjöd låter jag det jäsa tills jästen dör pga. alkoholförgiftning och sötar upp det alt. buteljerar det torrt och sötar upp i en kanna strax innan servering. Den senare metoden är absolut säkrast men hittills har jag under 10 års bryggning bara haft en enda flasksprängning med en porter som jag fick vildjäsning i flaskorna på.
Polskt mjöd...det ringer en klocka men jag kan inte minnas var jag har sett det, det var tre olika IIRC, med varierande mängd honung/liter vatten. Posta det gärna.
Ha det...
/Angus