[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Pors vs. Skvattram

Pors vs. Skvattram

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Pors vs. Skvattram

Inläggav Angus Maciomhair » 26 augusti 2003, 21:57

Raymund skrev i tråden om bryggning, sid. 2, följande:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<i>Originally posted by Raymund</i>

De kallar dessutom Skvattram för pors i vissa trakter.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enl. [url="http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html"]den virtuella floran[/url] är det felaktigt att kalla [url="http://linnaeus.nrm.se/flora/di/myrica/myric/myrigal.html"]pors[/url] för [url=""]skvattram[/url].

Den förra tillhör familjen Myricaea och den senare familjen Ericaceae.
Skvattram är giftig (hur pass giftig vet jag inte i nuläget, har ingen bra bok till hands) men har likväl använts i öl och var känd för att framkalla svår huvudvärk (som man likväl kan få av kraftigt humlade eller porskryddade öl, been there a few times)

Skvattram kallas ibland för getpors eller vildpors vilket troligen ligger bakom förvirringen.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Charlotta » 26 augusti 2003, 23:13

Om man nu får huvudvärk av att ha skvattram i öl kanske det är bättre att skära några kvistar för att hålla myggen borta. Har aldrig testat själv, men har hört att det skall fungera. Man skall gnida in den i huden (kanske inte att rekommendera om den är giftig...?) eller hänga några kvistar i t ex tältet. Om man står ut med den speciella, starka lukten vill säga. Själv tycker jag att det luktar gott.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Angus Maciomhair » 26 augusti 2003, 23:24

Giftighet har ju med dosen att göra och om man slänger i den i öl känns det inte som någon större fara att gnida in lite för utvärtes bruk. Ska dock kolla lite böcker innan jag säger någonting definitivt, har inte lyckats hitta någonting mer vettigt på nätet [:(]

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Charlotta » 27 augusti 2003, 10:42

Jag slog upp skvattram i "Örtmedicin och växtmagi" (Det Bästa, 1982). Där står det att skvattram har gamla anor som läkeväxt i Sverige, att det använts mor reumatism och kroniska hudsjukdomar (utvärtes alltså) och mot livmoderblödningar. Den viktigaste beståndsdelen i växten är enligt boken ledumkamfer (vad nu det är för någonting) även kallat ledol, och det är tydligen det som är giftigt: "Vid överdosering ger ledol lokala reteffekter på slemhinnor och efter resorption även kramper och symptom liknande berusning."

Dessutom har det tydligen använts (i torkad form) mot mal i ylle och päls (kanske något att testa?) och mot vägglöss.

Växter är intressanta! [:)]
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Tolkia » 27 augusti 2003, 13:00

Jag har också hört att man, i alla fall här i det synnerligen myggrika Norra Norrland fäste skvattram på hästarnas seldon för att hålla mygg och annat "åt" borta (även om det för all del inte är ett användningsområde som har något med matlagning att göra). Dock undrar jag hur väl man i gemen skilde på pors och skvattram, jag har nämligen aldrig hört någon tala om pors (inte detsamma som att jag aldrig hört talas om den), trots att den skall vara rätt vanligt förekommande. Skvattram, däremot ...
Tolkia

Inläggav Vix Hq » 27 augusti 2003, 20:17

Skvattram och pors ser rätt olika ut (tycker jag), men har mycket gemensamt; stark doft, växtställen och så ger de likadana färger vid växtfärgning också (och garnet luktar mycket trevligt efteråt om man färgar med pors!).

I den änden av landet jag kommer ifrån (Blekinge) säger man att man ska gnida in sig med <i>pors </i>för att slippa mygg. Jag vet inte om det är riktig pors eller skvattram som man syftat på, men jag brukade alltid gnida in armar och ben med pors när vi hade friluftsdagar med skolan vid ett ställe där det fanns både pors och mygg. Och vad jag minns så fungerade det!

Pors används väl också för att krydda brännvin? Det är i alla fall vad mina föräldrar säger...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav cizzi » 28 augusti 2003, 12:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Pors används väl också för att krydda brännvin? Det är i alla fall vad mina föräldrar säger...

/Vix.

Jajamensan. Det är rätt gott, men inte någon favorit. Finns att köpa färdigt om jag inte minns fel, men det finns åtminstone som essens!

/Cizzi
cizzi

Inläggav Taffy » 28 augusti 2003, 13:15

Porsbrännvin finns att köpa på systemet, och jag drack det för senast en vecka sedan. En föredetta flickvän hade dessutom en hund som hette Porsen (jmfr Porschen), just efter brännvinet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

/Vix.

Jajamensan. Det är rätt gott, men inte någon favorit. Finns att köpa färdigt om jag inte minns fel, men det finns åtminstone som essens!

/Cizzi
Taffy

Inläggav Angus Maciomhair » 28 augusti 2003, 22:43

Det finns även färdigt skvattrambrännvin att få tag på. Systembolagets beställningssortiment, varunr. 80700, 500 ml 172:-
Den fanns tidigare i ordinarie sortimentet och i katalogen fanns följande omdöme att skåda:
<b>Färg:</b>Ljusgul färg.
<b>Doft:</b>Stor, nyanserad, örtig och kryddig doft med karaktär av skvattram och liten citruston.
<b>Smak:</b>Kryddig och örtig smak med avrundad bitterhet och karaktär av skvattram.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 29 augusti 2003, 21:03

Nu har jag haft tid att kamma igenom div. böcker i min bokhylla men tyvärr har jag inte kunnat skrämma fram fler uppgifter.
På giftinformationen hade de inte mycket upplysningar att ge men de kunde inte hitta något känt förgiftningsfall, vanligen förekommer det då folk har provat att tugga i sig div. växter men det är tydligen ingen som har tuggat i sig tillräckliga mängder skvattram.

Det enda jag fick fram var att förgiftningar kan leda till njurskador samt att högre doser kan resultera i kraftig huvudvärk, inget LD50-värde eller någonting.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Raymund » 29 augusti 2003, 21:48

Tackar för denna djupgående diskusion angående pors och skvattram. Jag vet att skvattram inte ska kallas pors, men eftersom man gör det åtminstone norröver, så blir det extra svårt att hitta pors i markerna norr om dalälven.

Jag har hört att min frus farmorsfar (från västerbotten) gjorde en dekokt på skvattram mot prostataproblem, antagligen hade det en urindrivande effekt.

När jag bläddrar bland frugans örtböcker hittar jag följande om skvattram i "Farliga och ofarliga växter" av Sven-Olov Strandhede:
<i>"Släktens arter innehåller ämnen som kan vara hud- och slemhinneretande och som kan leda till förgiftning om större mängder konsumeras, t.ex. som te. Bladen har ibland också använts vid öltillverkning som ersättning för humle. Risken att oavsiktlig förtäring skall leda till förgiftning kan uteslutas."</i>

Så man kan kanske använda sig av skvattram i mindre mängd vid ölbryggning, men att man inte ska göra som gammelmorfar...
Fast det känns nog säkrare med pors.

Funkar det med porsessens till bryggning? Och finns det bland övriga essenser i hembryggningsbutikerna?

/R
Raymund

Inläggav Angus Maciomhair » 30 augusti 2003, 04:59

Att man inte hittar pors längre norrut i Sverige beror helt sonika på växtens utbredning. Kolla på kartan i den Virtuella Floran.

Problemen med att använda det i bryggning är:
*Hur mycket är för mycket?
*Vad extraheras under vörtkoket alt. en torrkryddning?
*Hur lång tid tar extraktionen?

För humle anges alltid alfasyrahalten på förpackningen, om det är en bra återförsäljare. Mha detta kan man som hembryggare beräkna den ungefärliga beskan i sitt öl. Vanligtvis hamnar man dock under sitt beräknade värde pga. gammal humle, sämre utbyte i koket m.m.
Vad som händer är att alfa-humulonsyra omvandlas till iso-alfahumulonsyra, en mer vattenlöslig form och maximalt utbyte anses vara nått efter 60 minuters kok.
Givetvis finns det långt mer ämnen som extraheras ut men alfasyran är den man bryr sig om som hembryggare.

Om man tittar i Merck Index kan man säkert hitta värden för vattenlösligheten på ledol och ungefärliga halter av ledol i skvattram går säkert att snoka upp någonstans, problemet är fortfarande att man inte vet hur mycket som är overkill.
Att experimentera med allehanda okända växtdelar har aldrig legat mig varmt om hjärtat så själv kommer jag gladeligen fortsätta med pors, färska granskott, älgört m.m.

Essenser är jag själv skeptisk till. Inte för att de är dåliga, mer pga. att jag upplever smakbidraget från lösningsmedlet som störande, sött och metalliskt plåtaktigt ungefär som sacketter.
Pors går att beställa från [url="http://www.borgebykryddgard.m.se/"]Borgeby Kryddgård[/url] och mängden i de påsarna är lagom att krydda 70 cl sprit med.

Lycka till...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Malena » 14 juli 2004, 16:52

hejsan, sökte på skvattram och hamnade på denna sida! Såg att kunskapen om örter och kryddning var stor! Efter ett tilldelat stipendie från Skåneländska Gatronomiska Akademien skall jag leta fram tidiga ölrecept från Sverige och framställa dessa drycker. Som bitterämnen har bland andra örter använts skvattram och älgört. Jag skulle behöva få tag på dessa örter men de växer inte i närheten av där jag är bosatt. Jag undrar om Ni vet om man kan beställa denna ört någonstans eller om man kan få tag i den på något annat sätt, helst färsk eller torkad.. Jättetacksam om ni mailar mig på malena.edmundsson.066@student.lu.se
Malena

Inläggav Angus Maciomhair » 14 juli 2004, 17:41

Svaret blir på forumet eftersom fler gagnas av det på det viset.
Älgört finns på [url="http://www.ortagubben.se/"]Örtagubben[/url] i Stockholm. Skvattram har jag bara hittat [url="http://www.farm-online.com/taiga/lab-tea.htm"]här[/url] och då av arten groenlandicum, efter att ha duckat ett stort antal homeopatiska preparat.

Var/när kommer resultaten att publiceras?
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Rizzo » 19 juli 2004, 01:14

Älggräs? Den är ju vanligare än hundkäx... Leta upp närmsta dike/äng och jag slår vad om att det växer älggräs där. :)
Rizzo

Nästa

Återgå till Historisk mat