av Ny Björn » 24 september 2003, 17:32
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>
Kunde kanske ha varit lite tydligare *ler* Men "de" är arkeologerna på Birka och receptet hittade jag på ett mjölkpaket för något år sedan.
Snipp!
Vanlig Kummin kan alltså ha funnits här, men Kryddkummin/Spiskummin kommer alltså via handelsbyten....... ?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-Åhå, jag förstår (känner de där filurerna sir du...). Skulle tro att det där mjölkpaketsreceptet baseras på Ann-Marie Hanssons avhandling "On plant food in the Scandinavian peninsula in early medieval times" (som är klart läsvärd), speciellt kapitlet V "Bread in Birka and on Björkö".
Kummin däremot är en stridsfråga, kanske mest genom att det inte efterlämnar några spå i arkeologiskt material. Vad jag vet så har det aldrig hittats i bröd från järnålder i Norden. Det brukar vara de förbålda "munkarna" med stort M som brukar ges äran av att ha infört det - och drivor av andra förvildade kryddväxter till gamla Svedala. De <i>kan</i> i många fall ha funnits här redan, men inga säkra belägg föreligger.
Nu behöver man inte vara så trångsynt jämt [;)] - vi använde en del kummin i matlagningen på Björkö i sommras, det gäller mest (tycker jag) att vara medveten om att man rör sig i ett gränsland.
Hälsar
/N B