Harnesk 1250?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Harnesk 1250?

Inläggav Djingis Khan » 4 augusti 2003, 21:08

När jag läste i Giovanni diPlano Carpinis bok <i>Historia Mongalorum quos nos Tartaros appellamus</i> ("Historien om Mongolerna som vi kallar tartarerna") från ca 1250 så nämner han att man bör klä sig i starka harnesk som skydd mot mongolernas pilar. Ordet harnesk översätter jag från engelskans "Cuirass", vad det stod på originalspråket latin vet jag inte. Men fanns det alltså harnesk i västeuropa före 1250? Hur såg dessa ut då?

/DK Micke
Djingis Khan

Inläggav Joakim K » 5 augusti 2003, 06:48

Det finns säkert någon bra förklaring till ursprunget till ordet som kan förklara en del, men jag sitter på jobbet nu så...

Men redan under korstågen nämndes det att korsfaranrnas ringbrynjor stod emot muslimernas pilar (om jag inte minns helt fel... får kolla det senare). Det kan vara något sådant som orginaltexten syftar på?

Andra ideer...Tidig "coat of plates"? Ex st Maurice figuren...
Olika varianter av lammellar?
Joakim K

Inläggav Djingis Khan » 5 augusti 2003, 09:32

Ja, men i boken skiljer dom ju på maille och cuirass. Jag antar att st. Maurice statyn ligger närmast till hands, men annars sägs det ju att harnesk inte kom förrän slutet av 1200-talet

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Joakim K » 5 augusti 2003, 10:06

Egentligen är det väl samma svar som i den threaden...

Problemet med den tiden är att det inte direkt finns någon enorm mängd källor... Och det är sällan helt säkert vad det är folk menade med det ena eller andra uttrycket. Varför började man inte med modelbeteckningar och standarder tidigare??? [:D] Det var säkert helt uppenbart för den som skrev det en gång i tiden, men nu, efter ett antal översättningar...
Joakim K

Inläggav Halvor » 5 augusti 2003, 16:33

Altså...

vår betydning av harnisk/cuirass er ikke nödvendigvis den samme som den var i middelalder. Det kan for eksempel ha betydd det samme som "panzari" dvs. en ytterrustning laget av mange lag tekstil (som en "jack"), det kan ha värt en Visby/St. Maurice brigandine/coat-of-plates/pláta eller kanskje en spangarustning, dvs. en östlig type lamellrustning (samme som "bonderustningene" fra visby.

Nesten umulig å vite sikkert.

i en norsk kilde fra ca. 1270 er "herneskiu" beskrevet som en komplett rustning (våpentröye/gambeson), brynje, pláta, brynbrók/cuisses, brynjehoser, brynjevotter, brynkolle (coif) og hjelm. (Hirdskrá)

Og det gir jo forsåvidt sens..."når du skal drepe mongoler, ta på en god rustning..." jaja...

Halvor
Halvor

Inläggav Djingis Khan » 5 augusti 2003, 19:08

När jag kollade ordets ursprung, så kommer ordet kyrass (fra. Cuirace/Cuirasse, medelhögty. Kürass, ital. Corazza) av latinets <i>coriaceus</i> som betyder "av läder" (av corium, jmfr. fra. Cuir). Och för att citera NE:

<i>Under 1100-talet omnämns i Europa kyrasser i skriftliga källor. Man är dock osäker om utformningen av dessa, möjligen kan de ha varit tillverkade av hårdkokt läder (cuir bouilli)</i>

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Joakim K » 5 augusti 2003, 20:02

Ett citat till, från "arms and armour..."...
"...from the end of the 12th century there are references to a rigid defence known as cuirie or cuirasse. Its exact form cannot be ascertained since it was between the hauberk and the all-enveloping surcoat. However, at first it was obviously made of leather, probably cuir bouilli, as its name isv derived from the french cuir (leather)."
Joakim K

Återgå till Rustningar