Exploderande sköldar

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Exploderande sköldar

Inläggav Carrot » 31 maj 2005, 09:47

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Carrot

Hittade detta efter en sökning på tornerspel på google...

"En del riddare hade till och med mekaniska sköldar. Så när en lans träffade skölden exploderade den"
Saxat från: http://tq.hkr.se/~medeltiden3/Tornerspel.html

Fast det kan ju förklaras med vem som skrivit materialet... :-)
http://tq.hkr.se/~medeltiden3/

--------------------------------------------------------------------------------

Inte helt fel faktiskt, de "exploderade" inte, men de föll i bitar eller något sådant, skall leta reda på var jag läste om det.

Carrot
Medlem

Sweden
166 Posts
Posted - 30 May 2005 : 12:19:56

Sedärja, golvad av en fjärdeklass ;-)

Todd
Avancerad medlem

Sweden
344 Posts
Posted - 30 May 2005 : 13:10:50

Inte helt fel faktiskt, de "exploderade" inte, men de föll i bitar eller något sådant, skall leta reda på var jag läste om det.
[/quote]

Dessa fjäder apterade sköldar var på modet i Maximilian I hov i Tyskland.

Det finns även ett harnesk på Wallace kollektionen med likaledes funktion.

Kika i Osprey Elite series 17, "Knights at Tournament" Christopher Gravett, sidorna 29 och 49 eller på träsnitts serien "The Triumph of Maximilian I" av Hans Burgkmair

Ha det gott
Todd

Joakim K
Veteran

518 Posts
Posted - 30 May 2005 : 21:14:46

Eller "a breastplate for mechanisches rennen" i arms and armour of the medieval knight...

Carrot
Medlem

Sweden
166 Posts
Posted - 31 May 2005 : 09:14:53

Meningen var att markera en bra träff då? Eller tar "explosionen" upp energi från stöten (en engångssköld borde ju funka på tornering men kanske mindre bra i strid)?

olafR
Avancerad medlem

Sweden
485 Posts
Posted - 31 May 2005 : 09:25:04

quote:
Originally posted by Carrot

Meningen var att markera en bra träff då? Eller tar "explosionen" upp energi från stöten (en engångssköld borde ju funka på tornering men kanske mindre bra i strid)?

Detta var bara för torneringar och uppvisningar, inte alls för strid.
Carrot

Inläggav Carrot » 31 maj 2005, 09:51

Jo, men var huvudsyftet att markera en träff eller att ta upp energi från en stöt?
En sköld som ger efter borde kunna ta upp mer energi än en som är designad för att stå emot.

Jag bygger inte mitt påstående på annat än mina inbillade erfarenheter: Krockzoner på bilar, vattentunnor/frigolit som inbromsning av diverse saker. Allt använt för att det "går sönder" för att ta upp energi.

Tog mig friheten att flytta diskussionen då den inte riktigt hörde hemma i den gamla tråden.
Carrot

Inläggav Todd » 31 maj 2005, 11:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carrot</i>

Jo, men var huvudsyftet att markera en träff eller att ta upp energi från en stöt?
En sköld som ger efter borde kunna ta upp mer energi än en som är designad för att stå emot.

Jag bygger inte mitt påstående på annat än mina inbillade erfarenheter: Krockzoner på bilar, vattentunnor/frigolit som inbromsning av diverse saker. Allt använt för att det "går sönder" för att ta upp energi.

Tog mig friheten att flytta diskussionen då den inte riktigt hörde hemma i den gamla tråden.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Markera träff, se spektakulärt ut. Kika på de ref. som jag och Johan K angav så kan du se hur "Skölden" eller "måltavlan" ser ut. Jag spekulerar i att syftet även kan vara till att spara liv och lem då fokus för lans spetsen flyttades till skölden snarare än på ryttaren.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Carrot » 2 juni 2005, 12:05

Nu har jag tyvärr inte ett så stort bibliotek, men att googla brukar ge lite resultat...
http://www.karlofgermany.com/master25.htm
Carrot

Återgå till Rustningar