Vikingatida rustningar?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Djingis Khan » 5 november 2008, 11:29

Lite sidodiskussion, men jag tvivlar på att det romerska inflytandet var särskilt starkt i Britannien efter 410, åtminstone kulturellt och samhällsmässigt. Militärt sett kanske romerska influenser levde kvar, men i övrigt genomgick Britannien i likhet med flera andra nordliga provinser en verklig "Dark age" efter det västromerska tillbakadragandet. Handel, varuproduktion, beskattning, urbanisering - allt försvinner och lämnar ett tomrum efter sig som inte fylls igen på riktigt förrän under normandisk tid. Jag tror snarare att det fortsatta romerska inflytandet i Skandinavien (liksom i resten av Nord- och Västeuropa) framförallt utgick från det alltjämt välmående Östromerska riket, i kombination med en redan etablerad lokal tradition av romerskt styre som medgav en mottaglighet för den kulturen.
Djingis Khan

Inläggav Martin Wallgren » 5 november 2008, 15:13

DK, vi kan ta det i en annan tråd men jag håller inte med dig...
Martin Wallgren

Föregående

Återgå till Rustningar