Vad jag vet finns det två hjälmar från folkvandringstid i Sverige. Tyvärr är båda mycket fragmentariska. Båda två är spangenhjälmar och har publicerats av Nerman i dels Finska fornminnesföreningens tidskrift 40 (1934) och dels i tillväxten för 1913 i Fornvännen tror jag. Sedan har Nerman skrivit en artikel till om dessa hjälmar men denna referens ligger i en flyttlåda. Söker du på Nerman, Birger i VITALIS (vitterhetsakademins biblioteks sökregister på nätet) kommer du hitta referenserna.
Hjälmarna kommer från Grimeton och Tuna i Väte sn. Åtminstone toppen av Tunahjälmen fotade jag själv förra året så den kan man se på bild om du söker på Tuna i Väte i:
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/sok.asp
En översikt av spangenhjälmar har bl.a. publicerats av Steuer 1987 i Studien zur sachsenforschung 6.
Sedan har man ju hittat delar av en hjälm i Uppåkra nyligen men den tror jag är från tidig vendeltid. Det finns också en nästan okänd dansk hjälm av vendeltidstyp som hittats på en boplats i ett grophus. Irriterande nog har jag glömt vad boplatsen i sig heter.
Vill du se bilder på nätet av spangenhjälmar kan du säkert få hyfsade resultat med sökord som: Gammertingen, Spangenhelm, Morken och Krefeld Gellep
Lycka till
/John