Pixeleye;
Visst sparas vikt i "hålen" me frågan jag ställer mig är om den är av betydelse. Materialet "runt" hålen (själva ringen) överlappar sig självt så mkt att det knappast har betydelse? eller? Jag menar alltså att ringarna i sina fogar överlappar och praktiskt utgör mer material än om det varit en hel plåtbit, beror ju på tjockleken
<b>Edit;</b> alltså själva ringarna överlappar varandra menar jag, utöver själva skarven i varje enskilld ring. 1:6 tex kan inte vara tänkt att bli lätt?
Att brynjan var poppis och användes länge tror jag är för att den erbjuder ett skydd utan att göra avkall på rörligheten.
<b>Skärverktyg/vapen </b>skyddar den ju som bekant utmärkt emot varför den används än idag på slakterier i förkläder och handskar.
<b>Krossvapen?</b> Ja nog måste det vara bättre att ha den än att inte ha den? Även om vaderingen och materialet i kläderna under förmodligen har större betydelse än själva stålet. Å andra sidan är man rörligare i brynja änb i en helrustning så kanske kan man tackvare det undvika helt att träffas av en fallande yxa
<b>Pilar</b>, nu kommer jag med en teori jag precis just nu kokat ihop. Pilar som användes mot brynjor bar ju smala långa nålliknande spetsar. För att tränga genom brynja eller för att liksom en kil spränga dess länkar. En sådan pils dödande egenskaper är inte särskillt goda.
vilket vapen man än använder, yxa, svärd, pil eller modern gevärskula och järnrör så dödar de på samma sätt; genom att skada centrala nervsystem eller genom skada på vitala organ och blodbanor vilket resulterar i katastrofala blodtrycksfall vilket i sin tur orsakar skada på centrala nervsystemet. En gevärskula sliter sin väg genom vavnaden och är därför beroende av sin rörelseenergi. En pil å andra sidan har inte så stor rörelse energi,eller anslagsenergi för den delen, och förlitar sig på sina skärande egenskaper. Em bredbladig skärande spets är därför effektiv medans en smal konisk spets till för att penetrera vare sig kommer tränga in lika djupt som den skärande eller orsaka lika stor skada. Den bildar en elastisk (utom i lever och nåt annat organ som inte är elastiskt.)sårkanal precis bara där den tränger fram genom vävnaden. Dras den sedan ut så sluter sig såret och förutsatt att inga vitala blodbanor, organ eller nervsystem träffats samt att man klarar sig från infektion så är chanserna rätt goda att man överlever.
Så kanske gjorde/gör en brynja skillnad mellan ett elakt köttsår och döden i en pilskur? Förutsatt att en bredbladig skärande spets inte tränger igenom en brynja! och nu antar jag att avståndet inte rör sig om 20 meter utan betydligt längre under ett fältslag.
Mvh
Björn - som bara spånar och egentligen inte har en aning.