Hur stora ringar?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Hur stora ringar?

Inläggav Djingis Khan » 6 augusti 2003, 18:35

Hur stora är de brynjeringar som man hittat? Jag använder just nu ringar med 12 mm:s ytterdiameter och 9 mm:s innerdiameter, är det realistiskt? Dessutom är dom onitade, så jag hoppas att ni förlåter mitt fusk!

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Joakim K » 6 augusti 2003, 20:05

Bara för att jag råkar sitta med uppsatsen i handen....

De man hittade i husaby ska vara 10-12 mm i diameter. Trådtjocklek ca 2mm. Vet inte hur pass bra de måtten stämmer.

Kolla uppsatsen om ringbrynjor från Birka... Kommer inte ihåg länken nu, men den finns under forskning här på forumet.

Kolla också
http://www.armourarchive.org/essays/ess ... able.shtml

Det fusket tror jag att de flesta accepterar.... Jag vet vilket ******* det är att sätta ihop en...
Joakim K

Inläggav Djingis Khan » 6 augusti 2003, 21:46

Okey tack, det var intressant att se. Då är mina ringar lite stora då, fast huvan ska jag göra i 8 mm:s ringar

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Anna Balsgaard » 7 augusti 2003, 18:32

http://www.viking-experience.co.uk/auth ... chainmail/
Jeg tror denne er den mest underbyggede undersøkelse om diameter, og den varierer temmelig mye fra fund til fund.
Anna Balsgaard

Inläggav Djingis Khan » 8 augusti 2003, 14:27

Tackar, en mycket intressant länk måste jag säga

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Åskguden » 19 augusti 2003, 13:14

Den där källen skulle jag starkt ifrågasätta om jag var ni. Den har kritiserats förut. Särskilt den där 6:1 brynjan. Det är skrivet av en person som inte har så stor erfarenhet av brynjan, vad jag vet.

Ringarnas storlek låg mellan 3mm och 11mm, från de käller jag har hört talas om. Vikingatida ringar låg mellan 8 och 10mm och mellan typ 2 och 1.2 mm i trådtjocklek.

Jag såg en utmärkt uppsats på internet som tog upp nästan alla ringbrynjefynd, och gjorde jämförelser mellan alla fynden och tog upp förhållandet mellan ID och godstjocklek. Om det är någon som har länken till den sidan så uppskattar jag det.

mvh. Tor
Åskguden

Inläggav Ny Björn » 19 augusti 2003, 14:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åskguden</i>

Jag såg en utmärkt uppsats på internet som tog upp nästan alla ringbrynjefynd, och gjorde jämförelser mellan alla fynden och tog upp förhållandet mellan ID och godstjocklek. Om det är någon som har länken till den sidan så uppskattar jag det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-Var den skriven på engelska? Hur menar du med "nästan alla" - i vilket sammanhang/vilken tidsålder?
Jag - liksom de flesta i "gamet" - försöker hålla mig à jour med rådande forskning och mottager gärna tips på bra länkar.

MVH

/N B
Ny Björn

Inläggav Djingis Khan » 19 augusti 2003, 17:12

3-11 mm - snackar vi innerdiameter då?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Anna Balsgaard » 19 augusti 2003, 17:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åskguden</i>

Den där källen skulle jag starkt ifrågasätta om jag var ni. Den har kritiserats förut. Särskilt den där 6:1 brynjan. Det är skrivet av en person som inte har så stor erfarenhet av brynjan, vad jag vet.

Ringarnas storlek låg mellan 3mm och 11mm, från de käller jag har hört talas om. Vikingatida ringar låg mellan 8 och 10mm och mellan typ 2 och 1.2 mm i trådtjocklek.

mvh. Tor

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vi er da med garanti en hel masse der gerne vil have dig til at poste linket.
Dersom du selv har set den, så kunne du måske selv rekonstruere hvor du har set den ? Kritikken på det andet link vil jeg personlig gerne kikke på, så jeg vilde være meget taknemlig dersom du også postede det her, eller sendte det direkte til mig [:)] anna@lt6.dk
Anna Balsgaard

Inläggav Ambrogio » 27 augusti 2003, 19:11

Kan det vara: http://home6.swipnet.se/~w-64205/cupps.html

6:1 är ju koolt om man kör fantasy, kanske...
4:1 rockar!
Ambrogio

Inläggav Åskguden » 26 september 2003, 18:19

Den främsta kritiken jag riktar mot artikeln på armourarchive är att att frågan om 6:1 är historiskt korrekt har kommit upp många ggr, och den diskutionen brukar inte leda nånvart, eftersom man, enligt de allra flesta, inte har hittat någon brynja i 6:1. Om man nu HAR gjort det, så undrar jag varför det inte är någon som har sett den/hört talas om den... Dessutom så sades det i en diskution att personen som skrev artikeln inte hade sett alla brynjor själv, och att han inte gjorde brynjor, så därför kan det var lätt att se fel på olika tekniker.

http://www.viking-experience.co.uk/auth ... chainmail/
Den här artikeln riktade jag ingen kritik mot, kan också vara den som jag pratade om tidigare... har dock för mig att den var mer omfattande, samma stuk, fast över en längre tidsperiod...
Åskguden

Inläggav Carrot » 4 november 2003, 14:11

Fortsätter ändå lite till på tråden[8D].
Några kommentarer på dessa ringar någon?

http://www.envikensfjadrar.se/oder.html
Carrot

Inläggav Joakim K » 4 november 2003, 14:25

Ser vid en snabb anblick ut som helt vanliga fjäderstålringar...

"butted mail" är vad man får om man använder dem...
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 4 november 2003, 16:21

Under bilden står "Ringarna tillverkas av fjädertråd 1.10 mm" så det bör det väl vara då.
Jag skulle tro att det är den storleken som är allra vanligast bland åtminstone liveare, har sett alldeles för få arbeten inom LH/re-enactment för att säga något generellt om dem.

Annars finns väl inte så mycket att säga. Lätt att arbeta i, mycket "svängrum" att pilla in ringarna i vid 4:1.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Raymund » 4 november 2003, 16:33

Envikens ringar är (i 10 mms utförande) lite i klenaste laget för mer fysiska aktiviteter, man får nog räkna med en del reparationer vid exempelvis SCA-strid. ´Fast det blir föeredömligt lätta brynjor, 5,5 kg för 25000 ringar är inte alls farligt. Deras 8 mms ringar borde dock hålla bättre.

/R
Raymund

Nästa

Återgå till Rustningar