NU vet jag varken ut eller in...
Vilken tågordning var den vanliga när man använde brynja?
En skola lär ut att man använde en linneskjorta närmast kroppen, däröver en brynja och ytterst en gambeson.
En annan skola lär ut att någon slags gambeson användes närmast kroppen, sedan brynjan och därpå inget alls.
En tredje variant är att man innerst hade en skjorta, sedan en gambeson och slutligen, ytterst, en brynja.
Sedan har vi naturligtvis också den där varianten att man bara hade en linneskjorta med en brynja över men det lär ju vara en myt. Skulle själv inte vilja gå ut i krig med skjorta och brynja utan någon som helst vaddering... [;)]
Samma sak med hjälmar.
Vissa säger att man innerst hade en vanlig coif, över denna en brynjehuva och överst en rejält fodrad hjälm.
En annan skola hävdar att man innerst hade en fodrad coif, sedan en brynjehuva och ytterst en ofodrad hjälm.
En tredje variant säger att man innerst hade en fodrad coif, sedan en brynja och ytterst en fodrad hjälm (måste ha blivit väldigt varmt i sådana fall).
Alla dessa varianter är sådana som jag sprungit på under mina färder på Internet och naturligtvis påstår de flesta sidorna att just deras version är den korrekta (Leve det anarkistiska internet... Hmmm...). Frågan är alltså, vilka av alternativen är rätta? Eller är alla rätt men användes under olika epoker eller av olika slags soldater? Vad är myt och missuppfattning och vad är sanning?
Vore glad om någon kunde hjälpa till att bringa ordning i galenskapen.
// Tobbe.