Ha ha ha!
Ni vet så mycket att ni inte klarar av att svara!!
Alltså ni är ju för goa! (västgötska, utan anspelningar på mindre bra dokusåpa!)
Hoppas du liksom jag ser det lustiga i det här Johan!!!!
Kan nån, här på forumet ge mig ett ungefärligt svar då? Ha ha ha!
Mellan tummen och pekfingret!
Ungefär hur många tungt rustade ekipagé kavallerister antogs kunna ses i en här som Erik använt sig av? Oavsett år och plats!?
Finns det några förteckningar över detta även om det bara är spekulationer!? He he he!!!
Med mycket vänliga hälsningar!
/Mojje (med det största leendet i Sverige just nu)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mojje[?]
Jag ser inget lustigt överhuvudtaget i detta. Förgående skribenter har givit dig bra matnyttig information och har efter bästa förmåga försökt att hjälpa dig.
Vad gäller din fråga: "Ungefär hur många tungt rustade ekipagé kavallerister antogs kunna ses i en här som Erik använt sig av? Oavsett år och plats!?" ca 19½ stycken, och de bröt allihopa på Halländska och var utrustade med ett gott mod och en samling dåliga vitar.
Ett dumt svar kanske, men att exakt veta hur många som deltog i olika slag under medeltiden går knappt att svara på även när det gäller mer kända drabbningar än den delegation som Erik Puke skickar ledd av Eleff Djäkn till Faxeborg.
Schück, Henrik Engelbrekt, Stockholm 1915 -
gör bedömningen att de stora fästena, Stockholm och Kalmar, hade en besättning av cirka 100 man vardera och de övriga viktiga fästena troligen endast några tiotal man.
Jag vet inte hur många ni är i din förening, men under 1500 talet så var i regel en landsfana 300 ryttare. Så det kan ni väl använda som övre gräns i brist på andra referenser angånde Eleff Djäkns delegations storlek.
Fäkta lungt
Todd[:)]