av Runristaren » 17 november 2006, 21:33
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>
Den som vill ha horn till en vikingatida hjälm ska ju naturligtvis kunna ha det, men får räkna med folks frågor, skratt och irriterade kommentarer (vilket får ses som fullt välförtjänta reaktioner). Inte heller kommer det att bidra med någon kunskap som ökar vår förståelse för tiden i fråga. Att sedan motivera sina hornprydnader på grundval av diffusa idéer kring symbolers påstådda betydelse eller den ologiska "omvända bevistratten" ("det kan ha funnits eftersom det inte finns belägg för att det inte skulle ha funnits") skulle med rätta bemötas av axelryckningar från historikers och arkeologers sida
/M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag varken har hjälm eller har planer på att skaffa mig någon. i alla fall inte nu.
Skulle jag skaffa mig en, ligger inte horn, överst på listan!
Jag "strider" så att säga inte för egen räkning, utan snarare för logiken, som jag ser det.
Att symbolvärlden/värden var förhärskande, tror jag inte många tvivlar på.
Jag förstår inte att du ser det som ologiskt att det kunnat förekomma.
Innan den nyliga markradarundersökningen var väl skeppssättningen "ale stenar" tidsbestämd och klar...?
Men detta motstånd, går väl i linje med den "snällisifisering" som arbetats med i några år.
Att det igentligen bara var en ytterst liten del av vikingarna som rövade, härjade, mördade, våldtog och slogs.
I stort sätt var alla vikingar snälla handelsresande köpmän....
Det kan jag säga, hade de inte varit så "elaka" och många, hade det inte funnits mycke att studera i dag, från den tidsperioden!
Vi har hornprydnader före och efter vikingatid, det finns andra samtida kulturer som använt sig av horn/hornliknande saker på hjälmar/huvudbonader.
Är det då så otroligt ologiskt att antaga att farsinationen över horn, även fanns hos individer i norr?
Ser vi på dagens västmärkesbärande motorcykelklubbar, utgör dessa individer, promille av befolkningen!
Sannolikheten för att en arkeolog skulle finna en väst om 500-1000 år, är mikroskopisk.
Likväl har de funnits.
Men hittar man inga västar har de inte existerat, även fast man kan anta att det var troligt!
Sätter någon horn på sin hjälm i dag, kan de inte hänvisa till fakta eller fysiskt bevis, därom träter jag inte.
Att marknadsdeltagare i princip springer omkring i samma sorts "rätta" kläder, med motiveringen att det är kopior på fynd, ger inte heller en rätt bild av tiden, bara den lilla bit av historien som vi vet om.
Om vi ska närma oss verkligheten, måste det i mitt tycke även användas en hel del sannolika antaganden, baserat på världens all historia före och efter.
Annars har vi en ganska stel, fattig och tvådimensionell bild av dåtidens verklighet.
Måhända, skapar det en del "felaktigheter" eller mindre överdrifter, men det är något som vi måste acceptera när vi igentligen vet så lite, men ändå vill visa hur livet gestaltade sig på den tiden.
Varför inte ett tilläg vid förklaring till nyfikna att "det här och det här är säkra kort, men det här är baserat på antagande och sannolika fakta"
Visst ställer det till bekymmer, jamenar, vem ska bestämma vad som är sannolika antagande.
Dagens "hårda" regler är som att använda sig av två musiker i uppförande av en klassisk musikopera.
HK är och förblir HK, men det ger samtidigt en skev bild av verkligheten,lika skev som ett par horn på en hjälm skulle göra....
Mvh
Gerry runristare