<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>
Som sagt.. en riddare har nog brynjehosor.. ... (mitt klipp) För att bli riddare krävdes just att man skulle ha rustning för alla kroppsdelar. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Några funderingar:
1. Under den period som Harvulf funderar på (1100-tal) fanns det nog inga "riddare" i det som då var Göta- och Svealänderna. Att bli dubbad till riddare var en ceremoni som krävde en viktig sak, nämligen en kung och då menar jag en kung i västeuropeisk betydelse. De kungar som fanns i Göta- och Svealänderna på 1100-talet var knappast det. Det är alltså inte utrustningen som gör dig till riddare, snarare då kontakter och inflytande. När den första riddaren dubbades i Sverige vet nog ingen, men så här står det på den Svenska heraldiska föreningens sida:
"Den förste svensk som kallades riddare var Johan Karlsson och året var 1278. Det var två år före Alsnö stadga"
"1280 Alsnö stadga. En kunglig bekräftelse på det världsliga frälset och det dokument som gjorde riddartiteln vanlig. Före 1280 är endast en handfull män med riddartiteln känd (det måste ha varit mellan 1278-1280 då om man inte ska emotsätta sig det första stycket. Min anm), strax därefter exploderar antalet"
"Mellan 1278 och 1400 är 177 svensk riddare kända (så var det med den ovan nämda explosionen [:D] Min anm). Fram till 1627 känner vi till totalt 560 män med titeln riddare"
Hur mycket tilltro man ska lägga till dessa uppgifter vet jag inte, men de stöder definitivt min åsikt att det inte fanns några riddare på 1100-talet!
2. Det världsliga frälset var uppdelat i olika grader:
- Riddare
- Svenne
- Väpnare
- Vanlig frälseman
Man har framfört tanken att Riddare var de mer förmögna (men Bo Jonsson Grip, den rikaste mannen under hela medeltiden var endast väpnare) och de som hade nära kontakt med kungen. Förmodligen var de flesta ur frälset vanliga frälsemän. Man kan mycket väl tänka sig att utrusningen skilde sig en hel del mellan och inom de olika graderna.
3. Rustjänsten själv nämns kort i Alsnö stadga från 1280:
" ...Vi vill också att alla män som tjänar till häst att de skall ha samma frihet (alltså skattefrihet. Min anm) ..."
Det står inget om själva utrustningen utan det räcker att tjäna kungen till häst (senare behövde man inte ens göra det själv) vilket borde innebära att man i krig ställer upp med en beväpnad ryttare. Först 1345 reglerades rusttjänsten och då gällde att man skulle ställa upp med en häst som var värd minst 40 marker (silver?) och krigsutrustning för man och häst. Värt att notera är att hästens värde finns det ett krav på, men inte rustningen.
Mycket tyder på att Alsnö stadga inte införde något nytt utan bara bekräftade ett redan fungerande system. Olika stormän i kungens krets hade säkert innan det fått skattebefrielse mot att man stödde kungen med ryttare.
4. Ryttare på 1100-talet behöver inte ha ringbrynjehosor, se bara på denne käcke gosse!
Bilden är från den norska Baldisholstapeten som enligt de flesta källor är från omkring 1200. Enligt en tråd här på forumet från 2004 sägs en kol-14 datering ge spannet 1040-1190, men det står inget om det i de andra källorna. Vi borde i alla fall tryggt utgå från att den visar hur en nordisk ryttare på 1100-talet kunde se ut. Ringbrynjehosorna lyser med sin frånvaro [;)]
Summa summarum, du kan ha din 1100-tals ryttare med ringbrynja, huva, normandisk hjälm och oval sköld. Men jag är tveksam att du kan kalla dig riddare. Hirdman eller kanske det äldre huskarl går däremot bra.
That's my 50 cents...
/Wolfie