Gambeson

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Matti » 3 januari 2007, 11:19

Ja, pälsen är tjock men skinnet är inte vidare tjockt. Jag har alltid tänkt på renskinnspansaret som någon form av härdat läderpansar och renskinn är känt för att vara tunt, mjukt och smidigt. Älgskinn var ju populärt som material till kyller under 30-åriga kriget.

Men är det renens päls som du tror ger den största effekten Arnaud? Eller en kombination av renpälsen och härdad eller rågarvat skinn under?
Jag tror att jag kanske skulle kunna få tag på renskinn, eller i varje fall älgskinn. Skall höra på Ekehagen om jag kan köpa en stor älghud. Det borde räcka till en väst.
Matti

Inläggav Arnaud Guillaume » 3 januari 2007, 11:33

Tja, inte vet jag men jag gissar... Vi pratade ju aketoner, och då vill man ha nåt lite tjockare som dämpar smällarna.
Arnaud Guillaume

Inläggav Matti » 3 januari 2007, 14:27

Jo, kanske vi pratade Aketoner... fast en renskinnsrock är ju ingen aketon direkt, jag menar bokstavligt ;-)

Var aketonen ett pansar i sig själv? Utan underliggande brynja? Dessa förvirrande benämningar...
Det jag är ute efter är alltså en textil och/eller skinnrustning som fungerar som pansar i sig själv utan plåt eller brynja. Därför var Kongshirdens hemsida mycket upplysande. Men för vikingatid och tidig nordisk medeltid så är ju "renskinnsbrynjor omnämnda. Och bär man med håren innåt, borde ju den dämpande effekten bli ganska rejäl. Och skulle jag backa med en del linne på skinnsidan så skulle ju hållbarheten stärkas...

Intressant. Skulle ju passa min ide om att porträttera en kvänsk resenär på besök i "Fjollträsk" Anno 1000 AD. ;-)
Matti

Inläggav Arnaud Guillaume » 3 januari 2007, 15:08

Nånting måste de ju ha burit under brynjan, om de nu inte gillade att få ringar intryckta på onämnbara ställen i kroppen (insta-piercing). Fast ett par lager vadmal funkar nog rätt bra det också.
Arnaud Guillaume

Inläggav Matti » 3 januari 2007, 16:22

Antagligen så fungerar några lager tjockt ylle ganska bra i sig själv.

Men då jag inte ämnar ha brynja överhuvudtaget (för flådigt) blir nog ett renskinns/älgskinns pansar det bästa för en senvikingatida kvän.
Matti

Inläggav Djingis Khan » 3 januari 2007, 16:49

Var och när omnämns renskinnspansar? (Nyfiken)
Djingis Khan

Inläggav Martin Wallgren » 4 januari 2007, 10:15

Inga textilrustningar innan korstågen?!?! Lintorax använde juh redan de gamla grekerna! Och sedan har vi massor av andra exempel från Europa, Dakerna hade textilrustningar, och inte att förglömma Subarmalis (romersk underrustning).
Martin Wallgren

Inläggav Djingis Khan » 4 januari 2007, 11:19

Jag undrade om just vadderade textilrustningar användes innan; linotorax var ju av härdat linne medan Subarmalis väl var gjort av läder (?). Hur såg dakernas textilpansar ut?
Djingis Khan

Inläggav Martin Wallgren » 7 januari 2007, 14:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Jag undrade om just vadderade textilrustningar användes innan; linotorax var ju av härdat linne medan Subarmalis väl var gjort av läder (?). Hur såg dakernas textilpansar ut?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vi vet inte vad en Subarmalis (modern beteckning på plagget f.ö.) var tillverkad av. Det troliga är en textilbaserad underrustning av enkel typ, några lager linne och yller alternativt bomull (import från egypten som använde bomull så tidigt som på 2000 talet f.kr.) och kanske ett ytterlager av läder. Men detta är exprimentiella tolkningar av fresker, statyer och bilder. Det finns ingen Sub. bevarad från romarrikets dagar.
Martin Wallgren

Inläggav Matti » 8 januari 2007, 14:39

Men vi vet i varje fall att gladiatorerna brukade textilpansar some verkar vara "mjukt" för armar och ben, och delvis mage.
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 8 januari 2007, 17:40

Ja, fast även där är det endast "bildbevis" som gäller. Dessa bör ju som alla vet tas med åt minstonde en halv nypa salt. Till exempel kan man lägga rustningar och hjälmar på Trajanus pelare som porträtteras men inte har fullt stöd i arkeologiska fynd. Så även moderna tolkningar av pelaren som säger att bilderna visar för "slanka" former på rustningarna. Det skulle inte ha funnits plats för en sub. Eller, alla Auxilliae har ringbrynja, alla legionärer har Segmentata, alla Pretorianska gardister har Fjällpansar. vilket inte har stöd i arkeologin. Segmentata har hittats nästan i alla utgrävningar av platser som de historiska källorna tillskriver Auxilliae och vice versa.
Martin Wallgren

Inläggav Matti » 19 januari 2007, 10:54

Bläddrade återigen igenom Ospreys "Twillight of the Empire" the late roman infantryman, och kom att fundera över en återgivning av en gravsten från 200-talet som visar en pedes omgiven av diverse utrustning.
Bland annat så avbildas vad som synes vara ett kroppspansar med halvlånga ärmar. Det roliga är att ärmar, torso och underdel är indelade i rektangulära "kanaler" precis som en textilrustning. Midjan är markerad med ett brett längsgående band.
Skulle kunna vara en tolkning av ett lamellpansar, men jag tror att jag skulle vilja tolka det som en textilrustning eller Subarmalis. Frågan är ju om subarmalis var en klass av skydd snarare än en specific typ, som loricas var indelade i.

Det fina i kråksången är att den inte skiljer sig i utformning speciellt mycket från det som man ser på bilder från 1200-talet.

Jag har en Skjoldhamnstunika ej ihopsydd tillverkad ur en tjock gammal arméfilt som när det kom till kritan var alldeles för full. Men om jag skaffar en tjock filt till och några meter lin så torde jag ha det material jag behöver för att tillverka ett textilpansar som skulle passa många epoker.
Om jag förstod rätt så är Svarte Prinsens pansar uppbyggt av just tjockt, nästan tovat ulltyg, med ytterlager av lin. Eftersom det är det äldsta pansar som överhuvudtaget finns kvar, så tänkte jag att det skulle vara bäst modell att följa för uppbyggnaden.
Ylle var nog det vanligaste materialet på våra breddgrader och det är lättare att nå en tillräcklig tjocklek, och billigare idag, än med lin.

Hmm... kul projekt. Tack Kongshirden, Vegard och Endre för de eminenta artiklarna om skyddsbeklädnad under er period!
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 19 januari 2007, 11:15

Jag ser fram emot foton av din tolkning av SPs pansar. Här finns mina två tygpansar hitills.

http://www.romanarmy.com/rat/viewtopic. ... &start=600
http://www.romanarmy.com/rat/viewtopic. ... &start=580

Scrolla tills ni ser mina grejer.
Martin Wallgren

Inläggav Matti » 19 januari 2007, 14:15

Snygga, speciellt det med kanaler. Det som jag tolkar som tygpansar från nämnda gravsten är mer omfattande och påminner mycket om de som man ser brukas av exempelvis Kongshirden. Halvlånga ärmar och de räcker (uppskattningsvis) till strax ovanför knäet. Eftersom jag är en fattig man med intresse av flera perioder, från 400-1300 AD, so tänkte jag att det såg ut som en bra grej att prova göra.
Längden kan nog förklaras med att det kan vara avsett för de längre lorica hamatas och squamatas, som ju räckte ut på ben och armar.
De ringbrynjor som hittats från germanska områden är oftast av liknande storlek och omfång, så då behövs ju en mer omfattande vadering.
Det intressanta är att inget övrigt pansar visas på den gravstenen, så kanske även subarmalis, liksom den långt senare "starka vapentröjan" även kunde brukas som den var.

Det är ett fördömt oskick att inte våra kära förfädrer tänkt på oss re-enactare och sett till att lägga ned ett representativt antal textilpansar från olika epoker på lämpliga platser!
Stryk skulle dom ha! ;-)
Matti

Inläggav Rickard » 27 januari 2007, 18:39

Jag ska själv tillverka en gambeson för vikingatida reenactment. Tänkte sy ihop ett par lager militärfiltar och kör linne på in- och utsidan. Ganska enkel konstruktion. Det jag funderar över är huruvida man ska ha knäppningen på framsidan eller ryggen. Vad finns det för för- och nackdelar?
Rickard

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar