av Joakim K » 26 januari 2005, 08:56
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Skall vara lite tråkig och ta de modellerna som finns på dräktsidan som exempel igen (men de passade faktiskt in just här heh).
Kom modellen med smalare skärm (och lite rundare kulle tror jag med) innan den med bredare?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den med det smalare brättet är baserat på en norsk hatt (eller lökkupol? [;)] ). Den andra är nog mest baserat på "techniques of medieval armour reproduction"...
De enda två som jag på rak arm kan säga är "tidigare" är den norska och en som finns i estland. Båda har väl mest skärmar som en "bygghjälm". Senare har oftare mera skydd för huvudet runtomkring i form av bredare eller mer neddragna skärmar. Oftare - inte alltid... Har nån bild på en från bömen(?) som knappast har ett gigantiskt brätte...
Sen finns det ju många som inte är bevarade... Då återstår konsten... Och där dyker uppriktigt sagt lite av varje upp.... Eftersom jag mest varit intresserad av 1400-talet så har jag inte tittat på de tidigare (så mycket...).
Vill du ha en snygg 1400-talare utan att för den sakens skull behöva knacka en i ett stycke så försök få tag i en begagnad bascinet och bygg om till kittelhat... Såg en notis om att en sån hade hittats i en vallgrav eller nåt. Om det är sant eller inte vet jag inte eftersom jag inte har nån källa på det...