Rustningmode mellan 1300 och 1350?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Rustningmode mellan 1300 och 1350?

Inläggav Kalrich » 16 augusti 2005, 09:20

Vilken typ av rustning gällde runt 1350 i Sverige? Ringbrynja från topp till tå, enklare knä- och armbågskoppar, wisbyharnesk och en kittelhatt/sugarloaf-hjälm?

När började man bära ringbrynja endast på armar och mage (som på soldaten här på hv)?

Finns det belägg för att det användes splintade armar- och benskydd under 1300-talets mitt?

Frågor, frågor, frågor... :)
Kalrich

Inläggav Raymund » 17 augusti 2005, 11:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kalrich</i>

Vilken typ av rustning gällde runt 1350 i Sverige? Ringbrynja från topp till tå, enklare knä- och armbågskoppar, wisbyharnesk och en kittelhatt/sugarloaf-hjälm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, lägg till cervallierer och enklare bascinetter, underarmskydd och underbenskyyd i plåt/härdat läder, lårskydd i läder/vadderat tyg, och enklare axelskydd också. Allt beroende på samhällsklass naturligtvis.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
När började man bära ringbrynja endast på armar och mage (som på soldaten här på hv)?

Denna version är ju lite spekulativ precis som det står på sidan. Men man kan anta att desto mer plåt man bar desto mindre ringbrynja. Under 1400-talets början så begränsas ringbrynjeanvändandet (på helrustningar) till armhålor, krage och en liten "kjol".

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Finns det belägg för att det användes splintade armar- och benskydd under 1300-talets mitt?

Finns det belägg på dessa från någon annan tid? (Bortsett från vendelfynden...) Tittar man på tyska och en del engelska gravar så förekommer denna typ av armskydd och benskydd frekvent under denna period.

Ett lästips är Thordemans "Armour from the battle of Wisby" som brukar finnas på de flesta större bibliotek.

/R
Raymund

Inläggav Kalrich » 17 augusti 2005, 14:11

Tack, då börjar jag få en bild klar för mig.
Kalrich

Inläggav Todd » 17 augusti 2005, 14:29

Kalrich,

Här har du en en utmärkt rekonstruktion på en rustning från den senare hälften av 1300 talet.

http://home.swipnet.se/~w-64205/rustningar.html

Annars så antar jag att Carnis gänget kan vara till hjälp, de har även en vacker hemsida väl värt ett besök. www.carnis.org

Ha det gott
Todd
Todd

Inläggav Kalrich » 18 augusti 2005, 08:56

Tack för länkarna, mycket snygga rustningar.

Problemet är att jag är mer intresserad av rustningar från 1300-talets första hälft.

Eller är detta inget problem då rustningarna under 1300-talets senare hälft i stort sett liknar det från tidigare 1300-tal?
Kalrich

Inläggav Todd » 18 augusti 2005, 09:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kalrich</i>

Tack för länkarna, mycket snygga rustningar.

Problemet är att jag är mer intresserad av rustningar från 1300-talets första hälft.

Eller är detta inget problem då rustningarna under 1300-talets senare hälft i stort sett liknar det från tidigare 1300-tal?

Ok,

Inget problem, de liknar varandra men klappvisir, hundsgugel osv är inte aktuellt i den tidigaste delen av 1300 talet

Här är en bra tysk länk som beskriver rustnings utvecklingen:
www.dignitas-equestris.de/deq/kettenhis ... istWEuropa

Här en bild från södra råda kyrka tidigt 1300 tal.
http://home.swipnet.se/~w-64205/bilder/sraada1r.jpg

Vidare tycker jag att du skall kika i Codex Manesse/Grosse Heidelberger Liederhandschrift, dess illustrationer från 1304-1340 borde passa bra. www.manesse.de/manesse0-9.shtml

Håll till godo
Todd
Todd

Inläggav Kalrich » 18 augusti 2005, 11:43

Kanonsidor! Tackar ödmjukast!
Kalrich

Inläggav Raymund » 18 augusti 2005, 11:48

När man studerar Manesse codexen bör man ta i beaktande att den är baserat på en nu förlorad handskrift från 1200-talet så att en del illustrationer är färgade av lite ålderdomligare orginal. Samt att den är gjord under ett rätt så långt tidsintervall, ca 40 år. Mer högupplösande bilder kan man se här: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/cpg848

En trevlig sajt är Gothic Eye som förvisso mest innehåller engelska gravmonument men ändock tydligt visar på rustningsutvecklingen under början av 1300-talet. Betänk även här att monumenten kan ha gjorts flera år före eller efter riddarens död.
http://www.gothiceye.com/pictures.asp?categoryID=3

En annan engelsk källa är MS Bodley 264 som man kan kika på här (bandbreddskrävande...): http://image.ox.ac.uk/show?collection=b ... =msbodl264

Även om de är lite tidiga så är Kongshirden en bra källa för nordiskt material:
http://www.kongshirden1308.no/

/R
Raymund

Inläggav plummer » 18 augusti 2005, 17:51

Jag var på historiska museet igår och fick syn på en skulptur av St:Olof. hanavbildas inte i rustning men väl hans baneman, som st:Olof står på. Denna rustning skulle enligt texten vid skulpturen vara "högmedeltid".
Kanske admin kan fixa några bra bilder på denna skulptur?
Jonas F.
plummer

Återgå till Rustningar