Tack Todd och MaB!
Vad gäller den "högsta möjliga autensitet" som ni i Olofsgillet strävare efter så har jag en tanke. Har du förresten läst det som skrivs i autensitet i
http://www.brighthelm.org/armour/ ?
Vad är autensitet? Som jag tolkar det sä är det främst att allt ska vara "äkta". Ett något luddigt begrepp eftersom ingen av oss någonsin kommer att ha riktiga saker från 1400-talet. Allt lär bli reproduktioner gjorda utifrån tolkningar av det mest varierande materiel. Vi kan inte vara säkra på att konstnärer har avbildat ett ideal eller en schablonbild. Inte ens om flera konstnärer gör det (de kan ha inspirerats av varandra). De fynd som finns från epoken behöver inte heller ge en klar bild eftersom det inte är säkert att de är gjorda för att användas eller att de är representativa. Vi kommer aldrig med säkerhet få veta om den dräkt vi har på oss och den rustning vi stolt spatserar omkring i skulle passera obemärkt om vi kunde åka tillbaka i tiden eller om vi skulle se ut som idioter eller utbölingar.
Jag får uppfattningen att många går omkring i serieproducerade rustningar eller hjälmar. Med detta menar jag att det mesta ser identiskt ut. Var det så? Tar vi lärdomen från korsbetningen så finns det inte ens två överdragsrustningar (coat of plates) som är identiska! Om alla i en förening har autentiska bröstplåtar baserat på ett historiskt fynd så kanske det inte blir autentiskt!
Enligt mig är autencitet och äkta något som känns som det skulle kunna ha passat in i givna period. Att gå omkring med bassinet eller Katzbalger när det handlar om tidig medeltid känns inte rätt. Men däremot att ha överdragsrustning (från mitten av 1300-t)när man porträtterar en enkel bondesoldat i mitten av 1400-t funkar! Ofta håller både vapen och rustning lång tid. När jag gjorde lumpen (1990) fick vi ut vadmalsbyxor, mina var stämplade med "1939". Stålhjälmen hänge med mkt länge i det svenska försvaret och det finns fortfarande länder som har T34:or (rysk stridsvagn från WW2) i tjänst! Vidare tycker jag att alla alternativa tolkningar utifrån ett historiskt orginal är ok. Man skulle med lätthet kunna konstruera ett visbyharnesk som skiljer sig från de funna men efter samma princip och kalla det autentisk tycker jag!
Nu vet jag egentligen inte var jag vill komma med detta... Det är hur som helst ingen form av kritik mot någon förening eller person, utan bara några tankar om autencitet...
Ha det bra!
Uffe