Show your warrior impression here!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Peter_Wrede » 27 februari 2008, 23:34

Men! Jag som har hört att alla svärd vägde femton kilo och att man bara kunde banka med dem som ett järnrör! Ungen måste gå på steroider... ;)

Todd: Armborstskytten har en ganska intressant form på sitt harnesk. Finns det någon historia bakom?
Peter_Wrede

Inläggav Raymund » 28 februari 2008, 00:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

Todd: Armborstskytten har en ganska intressant form på sitt harnesk. Finns det någon historia bakom?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag gissar att det är ett sk kastenbrustharnesk som var högsta mode i början av 1400-talet och därefter "nedgraderat" till ett harnesk för allmogen, men Todd har nog bättre koll.
Ett av mina favorityper av harnesk i alla fall.

/R
Raymund

Inläggav Todd » 28 februari 2008, 15:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

Jag gissar att det är ett sk kastenbrustharnesk som var högsta mode i början av 1400-talet och därefter "nedgraderat" till ett harnesk för allmogen, men Todd har nog bättre koll.
Ett av mina favorityper av harnesk i alla fall.

/R

Raymund,

Helt rätt![:)]

Kastenbrust var omodernt på kontinenten under den sena 1400talet, varianten som jag har på mig har även tasseter etc borttagna. Tanken bakom vår rekonstrution av allmoge soldater var att ha omodern beväpning som inte var gängse 1471. Därav kittelhat av äldre karaktär, kastenbrust, armborst med hornbåge, långkniv (messer), stavsvärd, vida hosor/byxor etc. Dessa atteraljer passar utmärkt till en allmoge soldat runt 1471.

Inspiration har tagits från Tensta kyrkomålningar samt Paul Dolnsteins teckningar.

/Todd
Todd

Inläggav Raymund » 28 februari 2008, 21:50

Åhå, är det en äkta hornbåge du har på armborstet?
Armborstet döljer högra sidan av harnesket så jag undrar hur du har gjort med det eventuella lansstödet?

/R
Raymund

Inläggav Todd » 29 februari 2008, 14:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Åhå, är det en äkta hornbåge du har på armborstet?
Armborstet döljer högra sidan av harnesket så jag undrar hur du har gjort med det eventuella lansstödet?

/R

Det är en hornbåge som är näverklädd. Dessvärre så hann bågen inte stadga sig ordentligt innan den spänndes för första gången. Vilket resulterade i en radikal effektförlust. (tyvärr är bågen inte min utan en annan medlems)

Det finns ingen lanshake, det som är kvar av sådant "riddar bjäfs" är stötflensen, dvs listen runt halsöppningen som skall fånga upp eggar/spestar.

Vi är ett antal bondesoldater som brukar agera B-styrka under våra arrangemang, nedan finner du lite bilder från dessa:
http://www.olofsgillet.org/marsch
http://www.olofsgillet.org/marsch2007/

/Todd
Todd

Inläggav Edvin » 6 maj 2008, 23:43

Så här kan man se ut om man har tränat linjestrid en helt morgon och bara fått i sig ett äpple. ;)

Bild
Edvin

Inläggav Vendel » 7 maj 2008, 00:44

Stiliga grejer! Är det Olegs lameller?
Vendel

Inläggav Edvin » 7 maj 2008, 00:52

Jajjamän. Tror att det sitter sex eller sju olika typer i rustningen. Den är inne på sitt fjärde år i fält nu så det är snart dags att snöra upp den och byta lädret. Det är dock ett jobb jag inte ser fram mot så jag väntar och rusningen blir trasigare och trasigare. :)
Edvin

Inläggav Mjödbjörn » 7 maj 2008, 19:26

Vad väger lamellrustningen?
Mjödbjörn

Inläggav Johan Käll » 7 maj 2008, 20:12

vad baseras de där armskydden på?
Johan Käll

Inläggav Vendel » 7 maj 2008, 22:09

En vild gissning är "ingenting". De är bra ifall man inte vill få underarmarna avslagna.
Vendel

Inläggav Edvin » 8 maj 2008, 08:31

Jag tittade lite på persiska bazubands innan för att få till formen. I stort sett är det som Ville säger, hittepå. Det var träningshelg, inte uppvisningsstrid.
Edvin

Inläggav Johan Käll » 8 maj 2008, 08:37

Vi har funderat på 'dolda' skydd för sånna kroppsdelan man inte vill ha synliga på. Dvs tex underarmen om man vill uppvisa en lättare rustad soldat. Under vikingatid borde man ju kunna ha skydd under den ganska vida kjorteln tex. Vikingatid är ju lite meckligt eftersom de mest har skydd för bålen..

Nu kom vi iofs fram till att inte rekomendera dolda 'fuskskydd' men andra kan ju tycka det är en bra idé
Johan Käll

Inläggav Matti » 8 maj 2008, 11:57

Snyggt, snyggt! Jag blir lite sugen att börja fundera på det där läderlamell harnesket jag funderat på, med lameller av läder efter Dura Europos...[:p]

På tal om fighting face, visserligen är det fel bakgrund och jag har inte längre allt på hela tiden när jag tränar, men så här ser jag ut i fullt ledungskit![:D]

Bild
Matti

Inläggav Martina » 8 maj 2008, 15:03

Nu kommer jag väl göra mig ovän med varenda rustningsnisse här på forumet, men jag måste ändå fråga...
Ni har suttit och knypplat brynjor, tråcklat gambisar, sytt skor och skaftat om vapen, allt för att bli så tidsenliga som möjligt. Varför moderna handskar?! De är ju inte svårare att göra än något annat i utrustningen, det är väl t.o.m. ganska smart att quilta sig ett par tumvantar innan man ger sig på att sy en hel gambeson?!
Är det här någon slags tolerans som finns inom fightingvärlden?

/Martina, bara lite nyfiken
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar