Secret. Dess användning och spridning

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Secret. Dess användning och spridning

Inläggav Gilles » 26 november 2007, 14:13

I brist på bättre terminologi så får hjälmtypen heta S. i denna text. Har funnit S. på ett par bilder av återskapare och i en del shoppar som just handahar rustning för reenactment. Dock har jag bara hittat en bild på S. utan de fina små örontrattarna som man oftare ser.

Det jag dock undrar är om någon sitter på tankar/information om hur sprid hjälmtypen S. är och vilka det kunde vara som använde dem.
Gilles

Inläggav Raymund » 26 november 2007, 14:29

Cervelliere är väl den gängse "medeltida" benämningen, Secret känns lite mer 1600-tal. Fast en bra svensk benämning vore trevligt.
Min uppfattning om hjälmtypen är att den uppkommer under 1200-talet som skydd då man tar av sig tunnhjälmen i närstrid, under 1300-talet övergår det att bli en infanterihjälm och används som sådan in på 1500-talet.

/R
Raymund

Inläggav Johan Käll » 26 november 2007, 17:20

den är en sk. underhjälm som man har under sin tunnhjälm som extra skydd. Den lever kvar som den är, men utvecklas också till bascinetten, som också är en underhjälm.
Johan Käll

Inläggav Gilles » 26 november 2007, 21:02

Så de tillfällen man ser den som enda hjälm är ganska ovanliga? Eller är det bara så att den är en soldathjälm för infateriet som inte är fullt lika vanlig som celetan/salleten eller kittelhatten?
Gilles

Inläggav Vesuvius » 27 november 2007, 19:44

De är inte alls ovanliga som ensamhjälmar heller. De finns bl.a. i Maciejowskibibeln. Fast jag skulle nog hellre kalla dem cervellières. Eller möjligen "stålhuva" som jag tror var nån lagtexts benämning.
Vesuvius

Inläggav Gilles » 27 november 2007, 19:47

Har sett dem i tidigare dokument men hur ser det ut kring 1470-90?
Gilles

Inläggav Matti » 27 november 2007, 22:30

Ja, jag har också funderat om inte stålhuva kan avse just hjälmar av sagda typ. Man brukar ju skilja på stålhuvor och kittelhattar. Och ringbrynjehuvor går ju oftast under benämningen muza.
Matti

Inläggav Gilles » 27 november 2007, 23:23

Kan förklara grunden till min undran.
Fick hem boken: The Medieval Soldier som är en bok med drösvis av bilder från bl.a. Company of st. George som är tongivande grupp när det kommer till sent 1400tals reenactment. Fann där ett antal bilder på just denna Stålkopp som jag sett i tidigare manuskript och även funnit någon bild på i 1400talsmanuskript men jag har ännu inte funnit ett samband mellan de som bär den. D.v.s. jag finner inte att den är bunden till ett visst land såsom man kan se på de olika varianterna av Sallet t.ex.

Min teori är att det är en hjälm för de som faktiskt inte har råd med bättre. För rent logiskt är det en kass hjälm i jämnförelse med t.ex. kittelhatten som skyddar bättre mot t.ex. pilar men ändå har gott synfält eller salleten som har ett mindre synfält men överlägset skydd när det gäller. Eller är det så att det finns en hjälm på 1450-1500 talet som bärs med denna hjälm under?
Gilles

Inläggav Johan Käll » 28 november 2007, 01:11

även om det började som en 'underhjälm' så användes den säkert som den är med. Den är ju så enkel en hjälm kan bli så modellen hänger kvar länge, som en kittelhatt. slutet av 1400 ser man den avbildad på lite olika soldater. Allt från Burgunder till Swyziska federationen. Om de är en underhjälm även då? vem vet.. har de en annan hjälm över syns de ju inte... Man kan säkert ha en salladshjälm över, så som man kan se VÄLDIGT säkerhetsmedvetna typer på 1300-talet ha en kittelhatt över sin bascinett.
Johan Käll

Inläggav Todd » 13 december 2007, 14:19

Gilles,

Hmmmm,, det du ser i MS är sk. archers sallets (öppen sallet/dvs utan visir).

/Todd
Todd

Inläggav Matti » 13 december 2007, 16:02

Tja, det verkar ju som om Cervellieren/järnhuvan bars av skyttar som eget skydd, och att den kanske delvis fortsatte som detta. En förenklad normadiskliknande hjälm utan näsbärjare. Dessa gamla hjälmar med näsbärjare är ju fortfarande i bruk runt 1300, men näsbärjaren är irriterande när man skjuter.
Så om den fortsatte i bruk, var den då inte sannolikt mest ett alternativ till salleten för skyttar. Salleten verkar ju kunna vara en utvecklad ur secreten. Jämsides så hade hjälmen en andra funktion som innerhjälm och som lönnhjälm.
Matti

Inläggav Gilles » 13 december 2007, 16:46

todd: Säker? Har nämligen ägt en archersallet och den del liknande hjälmar men fann i alla fall två skilda bilder som inte verkade vara ens grunda archersallets men jag kan ju ha fel.
Gilles

Inläggav Todd » 13 december 2007, 18:05

Gilles,

Säker? Hmm,, jag vet ju inte exact vilken bild du talar om, man jag har varit med i Company of Saynte George sedan 2002 och jag har inte sett ngt av det du pratar om, tror jag iallafall. Har även bläddrat fram och tillbaks i MS och hittar inte vad du menar på. Vi kan ju i och för sig prata om varandra det händer ju ofta på nätet där vi i slutändan menar samma sak men med olika namn. Men i detta fall har jag svårt att tro att det skulle vara så då det mesta av utrustningen i CoSG är relativt reglerad till den givna perioden och platsen, det brukar stå i bildtexterna om det är någon avart.

Det är boken The Medieval Soldier: 15th Century Campaign Life Recreated in Colour Photographs av Gary Embleton,John Howe som du pratar om?

Ge mig sidnummret så får jag kika närmare på vad du menar.

Men til saken hör att olika varianter på öppna salleter/archersallets är mycket populära i Companiet.

Hade bra
Todd
Todd

Inläggav Gilles » 13 december 2007, 19:46

Då litar jag på ditt omdömme. Förlåt om man är besvärlig.

Det är den boken men jag har den inte hemma så jag kan inte leta upp den aktuella sidan som jag funderade över. Har dock för mig att det är en trio av soldater som spelar tärning och någon kommentar kring detta.
Gilles

Inläggav Todd » 14 december 2007, 00:15

Gilles,

Ok, jag vet vilken bild du menar. En har en "chapel de fer" de andra två har öppna salleter/archers sallets, han med den rostiga salleten heter Alan Perry och är känd inom figurspels kretsar då han och hans bror har gjort många figurer till spelet Warhammer.

Cervellier hade sin storhets tid under 1200 talet och in i tidigt 1300 tal då den ofta bars under en tunnhjälm. Den utvecklades till bacinetten som forsattes att bäras som underhjälm, men som senare under 1300 talet kom användas utan tunnhjälm över, bacinetten utvecklas senare till saletten.

En Cervellier har ingen ås, åsen kommer med de senare 1300 tals bacinetterna och aksentueras i salleten. Vidare sker det stora landvinningar inom smideskonsten under 1300-1400 talet vilket gör att sk."underhjälmar" inte behövs längre.

Däremot så återkommer Cervellier/iron skull cap typen under det sena 1400 talet och tidiga 1500talet, landsknektar kan ses med denna hjälmtyp under sin fashionabla baretter.
Ett exempel från pavia tapeten nedan:
http://www.livinghistorylibrary.org/ref ... odcut4.JPG

Här har du två fina (sent) 1400tals rekonstruktioner med öronskydd.
http://www.olofsgillet.org/images/olofsgillet_074.jpg

Här är en annan rekonstruktion med öronskydd:
http://www.olofsgillet.org/marsch/pages/_MG_1529.htm

Just öronskydden verkar vara 1400 tals grej, jag har då inte stött på dem i konsten senare, det finns tyvärr inga riktiga ref. kvar att beskåda. Öronskydden kan tas bort, då de hänger i remmar.

Denna hjälmtyp och dess form återfinns i de flesta europeiska kulturer, och återfinns under i stort sätt hela medeltiden och en god bit in i renässansen. Den dyker även kort upp under barocken, för att försvinna under 17-1800tal och sen är den tillbaka i militärtbruk och civilt (motorcykel) under den tidigare delen 1900 talet.

Vill man ha en hjälm som i princip går att använda i många perioder så är den ett bra köp. Se till att få den slagen i ett stycke och härdad. Albert Collins eller Per Lillelund kan säkerligen hjälpa dig med detta

Ha det bra
Todd
Todd

Nästa

Återgå till Rustningar