av chili » 23 oktober 2003, 17:31
Raymund! Tackar,tackar! Det där redde ut en hel del frågetecken. [:)]
Tyvärr ledde det även till några nya frågor:
I en annan tråd här på forumet diskuteras det om hur en kveif ska vadderas. Men enligt den avhandling som det länkas till ovan så framkommer att:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Några belägg för att fodret varit stoppat har jag inte påträffat. Jag har rekonstruerat huva nr 175 30:A2 med hjälp av fjäderstålsringar av med originalen överensstämmande dimensioner. De 21 ringraderna från hjässans mittpunkt till ansiktsöppningens överkant lämnar föga utrymme för ett stoppat foder. Med ett enkelt foder av linneväv blir den däremot bekväm att bära och sitter väl. /.../ Min slutsats av undersökningarna, studiet av samtida bilder och praktisk erfarenhet gör mig benägen att hävda, att ringbrynjehuvor av den här beskrivna typen har haft ett isytt foder, vilket i många fall bestått av ett enkelt lager kraftigt tyg."<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Dock påpekas även att
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Det faktum att textilrester påträffats också i de huvor, vilka ej legat i omedelbar kontakt med kraniet och i vissa fall förefaller ha kastats lösa i graven, tyder på att fodret varit fastgjort i huvan och icke utgjorts av en separat, på huvudet buren hätta. Sådana är vanliga på avbildningar av de äldre, i ett stycke med ringbrynjan gjorda huvorna och avbildas ibland på ett sätt som antyder att de emellanåt varit vadderade eller stoppade (Fig. 20). De försök jag gjort med rekonstruktioner av ringbrynjehuvor har övertygat mig om fördelarna med ett i huvan fastgjort foder när det gäller huvor av den separata typen..."<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då kommer en fråga: Om detta varit fallet, varför talas det då så mycket om lösa kveifar när det egentligen tycks ha rört sig om ett integrerat foder? Som jag tolkar det användes lösa kveifar endast i de huvor som var fastgjorda med brynjan. Lösa huvor hade däremot ett isytt foder.
En annan sak också. Om nu fodret bara bestod av ett lager kraftigt tyg. Hur skyddades då huvudet mot krossverkan? Kunde verkligen en utanpå huvan liggande hjälm ensam klara att stå emot ett hugg trots att den var väl vadderad.
Sista frågan gäller den rem som sägs ha burits runt huvudet (och ev. utgjort så väl inpassning för huvudet som fastsättningsanordning för huvans foder). Hur drogs denna genom ringarna? Det framkommer inte av texten om remmen drogs in och ut genom varje ring eller om den bara drogs några gånger.
Vet man hur remmen justerades? Baktill eller framtill? Med en enkel knut eller med hjälp av något slags spänne?
Frågor, frågor...
ólafR: Då var var jag på rätt spår [:)] Du har nog rätt i att brynjan ska vara rätt så pösig. Jag gjorde min alldeles för liten från början men det var inte förrän jag byggde om den och lade till ett par dm på bredden som den blev riktigt bekväm. Och jo, jag har ocksås förstått det som att den skyddar bättre om den är lös (har dock ingen tanke på att testa antagandet i praktiken) [:p]
MVH:
// Tobbe!