La volta beskrivs faktiskt som en av Elisabeth I:s favoritdanser, trots att somliga ansåg den oanständig. Tyvärr måste jag göra dig besviken på själva filmen "Elizabeth" - det påhitt som dansas där är INTE La Volta. Att lära sig dansa renässans är inget man lär en vanlig skådespelare på en eftermiddag, och definitivt inte voltan. Den består i att mannen i paret lyfter damen med ena handen på hennes midja och den andra framme där korsettlivet slutar. Samtidigt snurrar han på ena benet och "föser" damen runt med andra benet som stöd under hennes bak. Damen å sin sida vilar en arm på mannens arm eller axel, samtidigt som hon hoppar och försöker hålla ner sina kjolar med andra handen. Det gäller att vara samdansade....
Gaillard var också en favorit, som Eva skriver. Dessvärre kan jag inte komma på någon film jag sett med riktig renässansdans.
Som sagt, när de insett att historisk dans nästan aldrig består av att skrida fram och buga mot varandra lite då och då, verkar de flesta filmskapare slänga den historiska troheten överbord (hur mycket de än ansträngt sig vad gäller kostymer, vapen m m) och anlita någon modern koreograf som får göra några enkla rörelser som ser snygga ut.
Man kan se korta videoklipp här för att åtminstone få en uppfattning om t ex gaillard-steg:
http://memory.loc.gov/ammem/dihtml/diessay2.html
Hmm...... hoppsansnoppsan vad det märks att detta är ett favoritämne... [:D]