1200-tals flöjt med ett hål.

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

1200-tals flöjt med ett hål.

Inläggav Anders Lindkvist » 8 september 2006, 14:29

Hej alla flöjtfantaster...

Jag brukar sällan vara på just detta forum men jag har hittat en sak som vållar mig lite huvudbry...

Man har hittat en flöjt i en utgrävning i Jönköping. Den lär vara från 1200-talet eller möjligen 1300-talet. Den är i ben och är runristad, sålänge inget speciellt. Men flöjten råkar vara endast 7 cm lång och har endast två spelhål, en på ovansidan och en på undersidan.
Min fråga är vad man kan ha ett sådant fantastiskt avancerat instrument till? Det är väl inte direkt så att man kan spela så spännande melodier på det. Kan det kanske använts till något annat som leksak eller vallpryl eller nåt...

Tacksam för svar/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Träblås » 9 september 2006, 12:29

Har man inte gjort fler fynd av just den sortens (tvåhålig benflöjt) flöjt från vikingatid? Med två hål går det endast att få fram en begränsad skala, så vall/signalflöjt ligger nära att gissa. Dock så vet ingen hur den traditionella musiken i Sverige lät på vikingatiden, man kanske använde en ytterst begränsad tonskala. Med två hål kan man klämma ut ungeför fem olika (närliggande) toner beroende på hålens storlek vilket inte gör den så lämpad för den musiktradition som kom hit med kristnandet.
Träblås

Inläggav Anders Lindkvist » 10 september 2006, 12:06

Lite som att spela kohorn då kanske. Det är ju också en vallpryl som har mycket gamla anor. Men ett horn går ju att spela rätt många toner på om man vill. Någon borde göra en rekonstruktion på denna lilla 7 cm:s flöjt...
Anders Lindkvist

Inläggav Per Runberg » 10 september 2006, 23:50

Låter spännande. Det är svårt att säga någonting om man inte vet lite mer om formen på flöjten. Känner du t.ex till flöjtens diameter och hålens placering i längdled? Har du någon bild?

/Per
Per Runberg

Inläggav Lisa Runberg » 11 september 2006, 00:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

Någon borde göra en rekonstruktion på denna lilla 7 cm:s flöjt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Gärna.

Är det ett nytt fynd? Är du i så fall personligen inblandad? Det ska ju till en hel del information om rekonsktruktionen ska bli lyckad. Kan du bara tillhandahålla det så ska jag se vad jag kan göra.
Lisa Runberg

Inläggav Anders Lindkvist » 11 september 2006, 09:13

Det som kanske särskilt gjort detta fynd unikt är att det är några knappt läsbara runor på den lilla flöjten. Jag har bara bild på den ska se vad jag kan göra. Exakta mått vet jag inte om jag har hemma. Möjligen om flöjten nu förvaras på Jönköpings Länsmuseum. Jag skulle kunna vara lite intresserad av en rekonstruktion trots att jag inte spelar flöjt (men kanske om det bara är 2 hål i den...) Det är enligt forskaren det enda runristade instrument i Sverige.

Detta står i den bok jag hittade den i:
"Flöjten är av ben och har två spelhål, ett på ovansidan och ett på undersidan. Den är 7 cm lång och 1 cm i diameter. Mynningen är tilljämnad och det är inte troligt att flöjten varit längre".

Bild

/Anders
Anders Lindkvist

Återgå till Historisk musik och dans