Bombard

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Bombard

Inläggav Roobin » 5 maj 2008, 15:33

Hej jag har en fråga till er alla musiker och musikkännare inom medeltida blåsinstrument och jag har en fråga angående bombarden. Mitt huvudinstrument är ju orgel/piporgel och på en stor piporgel finns just detta bombarde-register i pedalverket och jag älskar denna dova surrande basiga stämma och har börjat fundera på att köpa en riktig bombard för skojs skull och lära mig spela lite. Jag vet ju att en piporgel inte kan låta exakt som tex en trumpet,gamba o s v men när jag använder bombarde 16-registret så låter det inte alls likt en äkta bombard snarare likare en Fagott. Jag har för mig att en bombard ska låta ganska lik en fagott men den låter ju likare en säckpipa och detta förvirrar mig. Jag har läst att bombarden har ett ljud som är likt en fagott i klangfärgen men som är ljusare än en fagott vad är vad?. sorry för den långa frågan men kan jag få lite information om detta instrument och vart man kan köpa dom annat än på fredmans för en ganska billig peng och som har bra nybörjar kvalitet? PS: Har spelat klarinett förut och har erfarenhet därifrån men ytterst lite[:)]

robin lundquist
Roobin

Återgå till Historisk musik och dans