av Lilliwin » 16 maj 2008, 18:34
Hej!
Kul med ännu en (blivande) rebec-spelare här!
Jag har en alt-rebec av EMS-modell. Egentligen tillverkas den av Mid-East Mfg och säljs på olika håll i världen, men jag tror att det är EMS som tagit fram modellen. Jag köpte min färdigbyggd, men du kan läsa om byggsatsen här:
EMS-rebecen är förstås klart billigare än de mera hantverksmässigt byggda instrumenten, speciellt som byggsats. Jag tror att den stora skillnaden ligger i finishen snarare än i ljudet, men jag har inte mycket att jämföra med. Och ljudet är en smaksak, raspigt och hest eller klart och (nåja) starkt. Andra strängar, en ljudpinne, bra harts och riktigt tagel på stråken gjorde stor skillnad!
Väljer du byggsats så har du ju möjlighet att påverka både finish och detaljer/utsmyckningar.
Billigast och roligast är förstås att bygga helt själv, det är nog inte så svårt om man har måttliga krav på resultatet. En rebec behöver inte hålla toppklass, det är ett ganska enkelt instrument med många variationer. Du hittar f. ö. en riktigt fin, byggd av Christer Furberg här på forumet!
Alltså, EMS-modellen är helt OK, men du får själv stå för finishen. Köper du från någon av de finare byggarna så får du kvalitet från början, och har dessutom fler modeller att välja på. Men det kostar.
Lycka till med valet!