Jag sitter och funderar på vad en knekt på sent 1400-tal kan tänkas ha skrålat på vid elden på kvällen. Och hur accomanjerades detta?
När man ligger ute på Marknader och sådant har man juh en tendens att vilja underhålla sig och andra med skrål och skrän och det vore roligare att skråla nått lite mer HK än diverse punkdängor från sent 1980 tal eller ännu värre (Ni som vet vad jag syftar på vet[:I][}:)][:p][:D][8D][8D])...
Jag hittade till exempel detta i en gamal tråd:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
falsobordone skrev:
Ja, det där är ju en gammal - och bra - fråga. Visst är det så som du säger att man hade harpor, lutor och andra ackordvänliga instrument och man kan ju tycka att steget till att ta ackord inte är så långt. Men även om det inte är det rent instrumenttekniskt är det desto längre kulturellt och musikaliskt - medeltidsmusikern tänkte inte alls på samma harmoniskt uppbyggda sätt som musiker i dag. Man kan säga att vi idag tittar (och lyssnar) på ett flerstämmigt stycke musik "vertikalt", dvs. ett tvärsnitt av musiken uppifrån och ner, med extra uppmärksamhet på harmonierna som uppstår. Medeltidsmusikern såg, såvitt vi kan bedöma, samma musikstycke "horisontellt", dvs. det viktiga för honom/henne var de olika stämmornas fortlöpande och förhållande till varandra. Sedan har det också att göra med det faktum, att med det stämningssystem som var vanligast på medeltiden (det pytagoreiska), blev vissa intervall mycket falskare än andra - t.ex. tersen som ju är en viktig ingrediens i moderna ackord. Tersen behandlas rent av som en dissonans, jämförbar med sekund eller septim, i medeltida musikteori. Detta förändras mot slutet av 1400-talet när andra strömningar och moden gör sig gällande; det är ju också då vårt moderna harmonitänkande börjar uppstå.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Innebär detta att de kan ha kompat med stränginstrument?
Men framför allt, vilka visor kan man tänka sig att man sjöng på sent 1400-tal?
Tacksam för svar!
//martin