av Vesuvius » 18 november 2004, 19:04
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Visminna</i>
Jag tror exemplet gitarr togs upp som representant för den gruppen instrument. Det finns ju diverse andra "gitarr-liknande" instrument som har anor långt tillbaka i tiden. Själv är jag dålig på namnen på dessa instrument (men har hört tex laud och luta) Det finns många avbildningar från medeltiden där det spelas på "gitarr-släktingar" och även dessa borde ju gå att vända på för en vänsterhänt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om man vill komma lite närmre tidsenlighet kan man kanske sikta på mandolin. De buktiga, av typen grekisk bouzoki (eller hur det nu må stavas), skulle åtminstone inte störa mig om jag såg det på ett arrangemang. I vilket fall långt mindre än en gitarr. Sen finns det ju massa andra instrument, men mandolinens förfader (som e ganska lik, iallafall fair enough, heter "cittern" på engelska.) Det här är en bra artikel om diverse gitarrliknande kreationer genom seklerna...
Anledningen till varför jag tycker att det är lämpligare att införskaffa en mandolin/cittern än en luta eller en gitarr är för att lutor, som det står i artikeln, "tend to be a bit on the expensive side of things." En hyfsad kompromiss mellan tidsenlighet och ekonomi.