Jag har uppdaterat min gamla post eftersom den var både svamlig och inaktuell. Hoppas att jag får några svar den här gången [:)]
Finns det någon i Malmö-/Lundområdet som är intresserad av att börja sjunga medeltida musik tillsammans med mig och en kompis? Jag vet att Compadre Cantare finns, men vi är inte riktigt sugna på att sjunga i kör, utan hellre i en mindre grupp. Vi har en lapp uppe på musikhögskolan där vi efterlyser en ledare till vår ännu inte existerande ensemble, men det har inte kommit några svar än. Ingen av oss har hållit på med medeltida musik tidigare och vi skulle gärna vilja göra det lite historiskt korrekt, så vi är i behov av vägledning...
Jag blir <i>jätteglad</i> för alla tips och råd. Några frågeställningar är till exempel:
Finns det någon här som vill vara med, antingen som sakkunnig eller bara som deltagare?
Finns det något bra ställe att leta efter folk utöver HV och musikhögskolan?
Var kan man hitta material, om vi vill starta det här själva? På stadsbiblioteket har jag hittat skivor, men inga noter/böcker utom "Sveriges medeltida ballader" och vi vill gärna sjunga flerstämmigt.
Alla tips om länkar, böcker och människor att prata med mottages tacksamt!