Lyra

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Lyra

Inläggav kingvilhelm » 7 april 2006, 20:00

Jag undrar om någon vet var man kan få tag på lyror till ett rimligt pris?

Jag syftar på den lyran som spelas här: http://www.historiska.se/learning/media ... iking.html
kolla sidan fyra på "Lyra"

MVH Ville
kingvilhelm

Inläggav Per Runberg » 7 april 2006, 20:18

Lyran som spelas på filmen är en tagelharpa, ett instrument som med stor sannolikhet är nära släkt med den knäppta lyran. Sådana tagelharpor kommer gå att beställa på Saringe Kulturverkstad, förhoppningsvis redan i höst. Se www.naverlur.nu
Per Runberg

Inläggav Träblås » 7 april 2006, 20:20

Mmmm, jag skulle också vilja att Per berättade lite mer om den vikingatida lyran. Stråkharpor verkar inte vara allt för ovanliga runt Östersjön, men traditionen att tillverka strängar av tagel är höljt i dunkel..
Träblås

Inläggav Rävspel » 7 april 2006, 20:23

Det är egentligen ingen lyra, utan en stråkharpa. En del menar att det från början varit samma instrument som lyran, men säker kan man inte vara. Det är i alla fall onekligen så att de är mycket lika varandra. Men kanske Per Runberg själv vill förklara varför han här kallar den lyra själv?
Rävspel

Inläggav Per Runberg » 7 april 2006, 20:53

Anledningen att jag kallar tagelharpan för lyra på filmen är att jag då den spelades in inte kunde känna mig helt säker på att den hade börjat spelas med stråke under vikingatid (tidstema för de här filmerna). Om man tar bort stråken från tagelharpan så är det i praktiken blott en lyra kvar. Lyran finns som bekant belagd i vikingaornamentik (t.ex. hylestadportalen från Aust-agder) men stråkens förekomst har ansetts vara osäker. Idag har jag starkare belägg för stråkens förekomst. Hade filmen spelats in idag hade jag inte kallat tagelharpan för en lyra.
Per Runberg

Inläggav Per Runberg » 7 april 2006, 21:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Träblås</i>

Stråkharpor verkar inte vara allt för ovanliga runt Östersjön, men traditionen att tillverka strängar av tagel är höljt i dunkel..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Så värst dunkelt tycker jag nog inte att det är. Tagel har varit ett mycket vanligt strängmaterial till flera instrument. Under 1800-talet användes tagel flitigt som fattigmanssträngar på hembyggda fioler, de beskrivs ofta som mycket ålderdomliga.

Det finns två instrument som är mycket lika varandra (många anser att det är samma instrument) som har överlevt till idag. Talharpan (tagelharpan) från Ormsö och Jouhikantelen (hårkantelen) från finska Karelen. Bägge dessa instrument är starkt förknippade med bruket av hårsträngar. I Norges äldsta ordbok (1300-tal om jag inte missminner mig) finns omtalat "haargue er ein bonde feyle" vilket kan översättas till "hårgiga är en bonde-fela". Det här brukar anses som ett belägg för tagelsträngar.
Per Runberg

Inläggav Rävspel » 8 april 2006, 06:29

Jag vill minnas att man brukar ta uppgifterna ur Hervarasagan som ett belägg för stråkens existens (och troligen även stråkharpans) under vikingatid. Men å andra sidan tycks man inte tillmäta de isländska sagorna samma vikt som förr.
Rävspel

Inläggav Per Runberg » 8 april 2006, 14:20

Det är riktigt att beskrivningen av någon som först spelar på ett instrument och sedan lägger en sträng till de övriga (alt över de övriga beroende på översättning)för att sedan spela så att alla tvingas att dansa, lätt för tankarna till tagelharpan. speciellt om material i stråke och strängar är det samma. Om det rörde sig om det enda belägget så skulle naturligtvis vältaliga skeptiker lätt kunna vifta bort det. Särskilt som sagorna som oftast är nedtecknade långt efter den tid de beskriver. Dessutom (som oftast med skriftliga källor) kan man ju aldrig veta vilka konstnärliga friheter nedtecknaren har tagit sig.
Per Runberg

Inläggav kingvilhelm » 26 april 2006, 15:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Per Runberg</i>

Anledningen till att jag kallar tagelharpan för lyra på filmen

Är det du som spelar på filmerna??

MVH VIlle
kingvilhelm

Inläggav Per Runberg » 26 april 2006, 20:07

Ja.
Per Runberg

Inläggav kingvilhelm » 27 april 2006, 14:32

=D I´m a fan of yours!!

Jag lyssnar/tittar på dom filmerna ett trettiotal ggr om dagen.

MVh Vilhelm IV
kingvilhelm

Inläggav Per Runberg » 27 april 2006, 20:02

Tack, det tar jag som en komplimang.

/Per
Per Runberg

Inläggav Olov Gibson » 28 juni 2006, 07:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kingvilhelm</i>

Jag undrar om någon vet var man kan få tag på lyror till ett rimligt pris?

Jag syftar på den lyran som spelas här: http://www.historiska.se/learning/media ... iking.html
kolla sidan fyra på "Lyra"

MVH Ville
Olov Gibson

Inläggav Olov Gibson » 28 juni 2006, 07:39

Hej, vet inte hur man skriver svar - hoppas det funkar nu.
Om någon vill veta mer om vikingarnas lyror, deras historia, konstruktion, kan jag sända sådan information per e-mail med bifogade
bilder, om jag får en e-mail adress. Jag har byggt sådana lyror
och många medeltida instrument av olika slag.
Olov gibson, visby
Olov Gibson

Inläggav Olov Gibson » 29 juni 2006, 14:32

Hej, egna instrumentbyggen, bl a lyror finns på bild:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild