Tagelharpa

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Tagelharpa

Inläggav Fågelblå » 15 januari 2007, 18:17

Hepp,

Nu har min tagelharpa legat ostämd och eländig under de senaste 3 åren sedan jag byggde henne klart. Men så i helgen var min Cello-speladnde vän här ochstämde henne åt mig och nu har jag fått upp intresset för henne igen.

Men kruxet är att jag itne hittar några spelinstruktioner eller noter på nätet. Finns här någon som kan hjälpa till med att hitta elelr dela emd sig av sina kunskaper?

/Fågelblå
Fågelblå

Inläggav Träblås » 16 januari 2007, 04:48

Behöver man några egentliga spelinstruktioner? Borde väl räcka med att man stämmer den i rätt tonart och övar så pass myckt att fingrarna fingrar fram rätt toner? Om man stämmer i ADA tex så borde det ju vara hyggligt enkelt att komma igång, stråktektniken är väl det som tar tid att lära och den blir ju bara bra om du tränar en hel del? Har inte testat tagelharpa själv, men principen borde vara lika som alla andra stråkinstrument.
Träblås

Inläggav Fågelblå » 16 januari 2007, 18:01

Principen är säkerligen densamma.... Men jag hade kännt mig mycekt tryggare om jag kan lära mig en visa och sedan utifrån den lära mig på egen hand.....

Det är väl litet som att lära sig cykla med bara ett styre och pakethållare just nu.....
Fågelblå

Inläggav VvU » 19 januari 2007, 10:01

Finns en som heter Styrbjörn Bergeltin som bl.a har skrivit en artikel som heter "Stråkharpans spelteknik". Kanske ä nått å kolla opp.
http://www.muc.a.se/m-styrb.html
VvU

Inläggav Per Runberg » 19 januari 2007, 22:50

Jag brukar rekomendera att börja med en melodi som man redan kan. Gärna en enkel barnvisa.

Några spelinstruktioner på nätet känner jag inte till. Däremot ger jag privatlektioner. Jag bor i mellersta Roslagen inte så långt från Uppsala.
Per Runberg

Återgå till Historisk musik och dans