av Clas Jacobsson » 19 juli 2005, 20:29
Jag har vid några tillfällen gått igenom 4-5 lådor med skofynden från Västannortjärn utanför Leksand. Fynden upptäktes 1975 av arkeologen Klas-Håkan Landström och saknar tyvärr en arkeologisk rapport förutom på husgeråden som Janken Myrdal skrivit.
Förutom skor finns det en knivslida och bälten med metallbleck. De flesta skorna är remsnörskor men även sleifskor och stövlar finns i materialet. Fynden dateras till ca 1100-1370-tal. Det är såvitt jag vet de enda medeltida skofynden från landsbygden i Sverige vilket beror på de extremt goda bevaringsförhållandena, i strandkanten av en tjärn.
Bland fynden märks även några barnskor, en på 14 cm med bevarad tillhörande sula.
Jag hoppas att kunna bli klar med en fullständig rapport såsmåningom. Jag har dock gjort ett mönster med tillhörande sybeskrivning och lite historik till en av remsnörskorna. Om någon är intresserad kommer jag att ha med mönstret under skokurserna på MTV, 2005 får jag tillägga i denna gamla tråd. Jag är på Kapitelhusgården må-ti-to.