av Arild Krake » 14 november 2003, 04:01
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Sist jag kollade så var "pitch" det vi kallar för "beck". Använts mycket vid lädersöm, kallas ibland för "skomakarbeck", har givit upphov till benämningen "becksöm".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja tänkte dela med mig lite om det jag vet om bäck.
Jag har provat att använda rent bäck vid skosömnad och konstaterat att det var för hårt och sprött. Man kan nu för tiden köpa vitt och svart skomakarbäck på bla. tjäderläder (Jag vet inte hur mycket det har att göra med riktigt bäck). Det är betydligt mjukare och trevligare att ha när man ska bäcka tråden. Visserligen är bäck bara inkokt tjära så man kan ju välja hur mycket man ska koka in det, men om jag har förstått det hela rätt så har man inom skomakeriet blandat bäck och vax med varandra för att få rätt konsistens. Jag har gjort lite försök med detta men inte lyckats så bra, jag blandar i bäck i varmt vax och bäcket ville inte lösa sig så mycket med vaxet utan klumpar i hop sig någonting så förfärligt. Men man ska kanske börja med varmt bäck och lägga i vax? Även kåda har även använts vid vax blandningar för skomakeri, det bästa är tall kåda då det är antiseptiskt och där med skyddar tråden något mot svampangrepp. Vax med en aning kåda i sig blir kletigare och lägger sig på tråden mycket bättre en rent bivax och det kåd utblandade vaxet kan även med fördel användas vid klädsömnad. Sådant vax är också att föredra när man syr med svinborst då dessa då fäster bättre vid tråden.
Ja nu slank det vist med en hel del om vax och sömnad också. Det kan vara svårt att hålla sig till ämnet ibland.
Ludvig