Nu haver jag beskådat gravplanen från grav IV i Rösta. Precis som Gräslund skrev så är väskan inritad som 2 läderplattor. På planen är de i det närmaste supereliptiska, har 2 fyrklöverbeslag vardera och alla kanter är försedda med kantbeslag. Gräslund ansåg att det gick att lita på planen - det gör inte jag.
-Dels saknas en stor mängd rembeslag och dels känns den väldigt tillrättalagd - fodralkammen i samma grav är mycket fragmentarisk, men på planen ser det i det närmaste ut som att man skulle kunna plocka upp den och kamma sig. Det rör sig dessutom om en renritning. Någon fältskiss kunde jag inte hitta, men min erfarenhet från renritningarna av Stolpes Björkögravar säger mig att det kan vara mycket som skiljer mellan fältskiss och renritning. Detta med att alla kanter på "läderplattorna" visas som beslagna är i sig ett varningstecken. - Visst händer det att ett och annat beslag förkommer på SHM, men om man skall lita på den renritade planen så skulle det ursprungligen ha varit ca 50 palmetter (de "treklöverformiga" utskotten på kantbeslagen) längs kanterna. Idag finns - vad jag vet - ca 30 sådana palmetter på SHM (vissa kantbeslag har 2, andra 4 etc.). Att 20 palmetter - i värsta fall fler än 10 kantbeslag - skulle ha förkommit är mindre troligt.
/N B