Läderbälten

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Frej » 22 februari 2009, 10:17

Kul att det funkade!
Tips: För att veta om det är en bra kulhammare man fått tag i kan man alltid prova den först på glappkäftade expediter ;)
Frej

Inläggav Edvin » 22 februari 2009, 16:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin A</i>

Tack för snabbt svar! Märkte dock att jag inte bor nära någon av deras återförsäljare, och förutom att minimiordersumman ligger på 300 kr tar de dessutom 60 kr i frakt. Känns lite i överkant när påsen med nitarna bara kostar 47 kr.. ;)

Så kort sagt, vet någon var man kan få tag i liknande nitar i Stockholmsområdet (alternativt från en webbutik med lägre minsta beställningssumma/lägre frakt)?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Om du slänger iväg ett mail till mig med din adress så kan du få lite nitar av mig!

(Ops, såg att jag svarade på ett uråldrigt inlägg.)
Edvin

Inläggav VidarGjalle » 16 oktober 2010, 16:17

Jag väcker den här tråden till liv igen.
Jag ska fästa ströningar på ett bälte men har svårt att få det snyggt. Ströningarna har en enda smal, ganska lång pligg (15mm), och jag har prövat att böja den med hjälp av en tång och tryckt ner den så den ligger platt mot lädret. Men då drar ströningshuvudet snett och det blir inte snyggt på framsidan. Några tips? Ska man hamra ut pliggen som en nit istället? Eller är det böja pliggen som gäller? Nån särskild sorts tång som i så fall funkar bättre? Tacksam för hjälp
VidarGjalle

Inläggav Vendel » 16 oktober 2010, 22:03

Om störningarna är av någorlunda mjuk gulmetall bör du inte ha några problem att nita fast dem. Klipp och fila till brickor av mässingsplåt att nita i. Kom ihåg att niten bör vara ganska kort, kanske 3mm eller så (beror lite på hur tjock själva niten är). Se till att den avklippta nitänden är helt platt innan du börjar hamra.

vänligen

/Ville
Vendel

Inläggav VidarGjalle » 17 oktober 2010, 19:55

Vendel: Tack för svar. Funkar det att hamra ner pliggen alltså? pliggen är ju jättetunn, bara nån millimeter eller ännu smalare. Känns som den snarare böjer sig.
VidarGjalle

Inläggav Vendel » 18 oktober 2010, 08:23

Om den känns för tunn för att nita kan du testa att försiktigt hamra pliggen åt sidan. Det borde gå bättre för dig om du har en bricka på baksidan. Se till att brickans hål matchar pliggens tjocklek så bra som möjligt. En lite tjockare bricka ger bra stöd åt pliggen så att störningen sitter bra och inte rör på sig.

Vänligen,

/Vendel
Vendel

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor